Årets "Min lärare". Petra Blomquist trodde att en vanlig skoldag på Kannebäcksskolan Tremastaren i Tynnered väntade. Istället blev hon överraskad av fika och ballonger när eleverna tillsammans med Lilla Aktuellt ville fira att Petra blivit Årets Min Lärare.

Petra Blomquist är årets ”Min lärare”, Lilla Aktuellts utmärkelse där elever får nominera sin favoritlärare.

– Det var väldigt omtumlande och det tog flera dagar innan det sjönk in. Jag blev oerhört smickrad och det känns som det bästa betyget man kan få, säger Petra som är lärare i årskurs 4.

Nominerad av eleverna

Under våren har elever i hela Sverige fått nominera sina favoritlärare till SVT:s program Lilla Aktuellt. Totalt kom det in över 2500 nomineringar från hela landet. Bland dessa valde redaktionen Petra Blomquist och åkte till Kannebäcksskolan i Tynnered för att tillsammans med eleverna överraska Petra på plats.

Att det är eleverna som har skickat in nomineringarna gör att utmärkelsen värmer extra mycket.

– Det som är speciellt är ju att flera elever skickade in att de tycker att jag är värd detta. Det eleverna främst säger är att jag är en bra medmänniska vilket verkar vara oerhört viktigt idag, säger Petra.

Varför tror du att eleverna valde att nominera dig?

– Det är nog för att vi under fyra års tid verkligen har lärt känna varandra.  Jag har varit deras lärare sedan årskurs 1 och de förstår att jag är här för deras skull, för att jobba med dem inte emot. Och att jag vill hjälpa dem att lyckas.

Vad skulle du säga gör en lärare bra?

– Att kunna se eleverna där de är och i möjligaste mån anpassa arbetsuppgifterna efter deras behov. För vissa behöver man förenkla och tydligt visa vad som är viktigt, och för andra behöver man göra det svårare och mer utmanande. Det är dessutom viktigt att lyssna in eleverna när de vill berätta om något – både bra och dåliga saker. För att orka vara en förebild är det också viktigt med återhämtning. För min del är det friidrott. Det gör att jag orkar vara förstående, även de dagar då det är konflikter, och att jag orkar anpassa och uppmuntra även de elever som ”inte vill”.