Nu är den här, den nya versionen av goteborg.se, Göteborgs Stads webbplats. Den är enklare att hitta på, har en bättre sökfunktion och ett mer renodlat innehåll. Håller du med? Titta gärna in på webbplatsen och säg vad du tycker.

I maj 2008 lanserades den första gemensamma webbplatsen för alla verksamheter i Göteborgs Stad. Då slogs över 300 separata webbplatser ihop till en gemensam. Sedan dess har det framförts kritik mot goteborg.se, både från medborgarna och från dem som jobbar inom kommunen.

I januari i år gjordes en undersökning bland användare för att ta reda på vad som behövde förbättras. Den visade att många tyckte det var svårt att hitta. Ett för stort antal nivåer gjorde att man behövde klicka många gånger för att komma fram till det man söker. Texterna på webbplatsen uppfattades också ofta som väl långa.

– Och vi hade en sökmotor som inte fungerade optimalt, konstaterar Ulrika Blennius, kommunikationsdirektör, Göteborgs Stad.

Sökmotorn förstår bättre

Sedan början av året har arbetet pågått med att förändra och förbättra goteborg.se. På tisdagen lanseras den nya versionen. Nivåerna har blivit färre, och strukturen tydligare. Sökmotorn har förbättrats och man har jobbat med det som kallas sökordsoptimering.

– Vi har lärt sökmotorn att förstå hur användarna uttrycker sig när de söker efter något, säger Ulrika Blennius.

Lokala redaktörer på de olika förvaltningarna har också jobbat mycket med innehållet. Texter har kortats och rubriksättningen blivit mer enhetlig.

Serviceguiden, som är en guide till hela kommunens serviceutbud, ska nu vara mer lättillgänglig. En annan nyhet är att lokalt material från stadsdelarna lyfts fram på förstasidan. Det är något som medborgarna efterfrågat.

Arbetet fortsätter

– Det bästa med den nya hemsidan är att den blivit enklare att hitta på, säger chefredaktör Klas Eriksson. Det är enklare att förstå var man är och vart man ska. Det handlar om geografi, det var många som gick vilse på den gamla hemsidan.

Klas Eriksson är nöjd med den nya webbplatsen, men säger samtidigt att det finns mer att göra. Sökord och innehåll är exempel på sådant man ständigt måste jobba med.

– En webbplats blir aldrig klar.

Säg din mening

Ulrika Blennius önskar att så många som möjligt vill bidra med åsikter om den nya webbplatsen.

– Gå in på goteborg.se och tyck till, uppmanar hon.

Arbetet med att göra om webbplatsen har kostat 1,5 miljoner kronor.

7CCE.jpg
Så här såg goteborg.se ut fram till igår.