Just nu ser polisen en ökning av telefonbedrägerier framför allt mot äldre.

Äldre målgrupp i ökande brottsvåg. Polisen i Västsverige ser en ökning av bedrägerier där äldre luras att lämna ut kortuppgifter och koder för att komma åt deras pengar. ”Prata med era äldre anhöriga och berätta hur de kan skydda sig”, säger Daniel Neck på Polisområde Storgöteborg.

Den ökade digitaliseringen har gjort samhället mer sårbart. Uppgifter om oss hos myndigheter, banker och företag är lätt att komma över för den som vill. Då kan de också användas för att komma åt våra pengar.

– Alla kan drabbas, men framför allt är det äldre som blir utsatta för den här typen av bedrägerier. De är vana att lita på personer som ringer och uppger att de kommer från banken eller polisen och ska hjälpa till, säger Daniel Neck.

”Lämna aldrig ut den här typen av uppgifter”

Och det är ofta så det går till. Någon ringer och säger att det har upptäckts att personen blivit utsatt för ett bedrägeri och nu kan han eller hon få hjälp. Och så ber bedragaren att personen ska logga in med sitt bank-id, lämna ut koden eller flytta pengarna till ett säkert konto.

– Men så gör varken vi eller bankerna. Lämna aldrig ut den här typen av uppgifter via telefon och använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som ringer dig, säger Daniel Neck.

Uppfinningsrikedomen är stor. Det förekommer också att personer har lurats att lägga värdefulla handlingar och uppgifter i kuvert i trapphusen.

– Prata med era äldre anhöriga och berätta att vi ser en ökning av den här typen av brott och hur de ska göra för att inte bli lurade. Den som drabbats, eller misstänker att han eller hon drabbats, av ett bedrägeri ska genast kontakta sin bank och polisanmäla händelsen, säger Daniel Neck.