Ska vara lätt att komma i kontakt med Göteborgs Stad. Den 1 februari 2013 öppnade Göteborgs Stads kontaktcenter och samtidigt med det startade också Göteborgs Stads Facebooksida. Tanken är att finnas där göteborgarna finns och att det ska vara lätt att komma i kontakt med Göteborgs Stad.
Anna Nord, chefredaktör för goteborg.se och Göteborgs Stads Facebook-sida.
Det allra första inlägget berättade kort och koncist att ”idag öppnar Göteborgs Stads kontaktcenter”. Sedan dess har sidan fått fler och fler följare och blivit en av de allra största kommunsidorna i Sverige. Många göteborgare ställer frågor och tycker till om hur Göteborg utvecklas.
– Facebooksidan är en viktig kanal, särskilt när vi behöver nå ut med viktig information snabbt till många. När vi varnar om svaga isar eller eldningsförbud så är det ofta väldigt många som hjälper till att dela så att informationen sprids snabbt. Samma sak gällde information om Covid-19 och pandemirestriktioner, berättar Anna Nord, chefredaktör för goteborg.se och Göteborgs Stads Facebooksida.
Följarna gillar bilder från stadens verksamheter
– Våren 2020 hade vi till exempel en kampanj med information på flera språk och nådde många som vi annars har svårt att nå ut till. Vi vill passa på att tacka alla som hjälper oss att dela viktig information!
Facebookföljarna brukar gilla bilder från Göteborgs Stads olika verksamheter och inlägg om vad som händer i Göteborg. Genom åren har skolfrågor, trafik och stadsutveckling alltid engagerat många.
– När vi har skrivit om Västlänken eller Hisingsbron så är det många som vill dela med sig av vad de tycker. Vi har tydliga regler för vad vi tillåter i våra kommentarsfält och ibland behöver vi uppmana till god ton eller ta bort kommentarer. Det är okej att tycka olika, men inte gå till personangrepp eller hänga ut någon, säger Anna Nord.
”Tänk på vad du delar med dig av”
– Vi uppmanar också regelbundet alla att tänka på vad du delar med dig av och att all information du delar på Facebook också överförs till Facebook. Ibland gör vi inlägg om smala ämnen som inte når ut till så många och då är det oftast väldigt lugnt i kommentarsfälten, säger Anna Nord.
Ibland når inläggen ut till hundratusen och ibland till några hundra personer.
– Och det är helt okej, vi finns inte här för att bli virala, vi vill informera om sånt som är viktigt för göteborgarna, säger Anna Nord.