Nu får Göteborgs Stad en helt ny webbplats. Modern, effektiv och säker blir ledorden för den nya portalen. Exakt hur den kommer att se ut är inte klart. Portalens nya utseende avgörs i en tävling som pågår till november månad.

Klicka här för anvisningar om hur man anmäler sig till designtävlingen

– Det är dags nu, vi har haft samma design i närmare sex år. Den nya sajten kommer också att byggas upp på ett helt nytt sätt, säger Ulf Källström, informationsdirektör i Göteborgs Stad.

100.000 kronor till vinnaren

Tävlingen riktar sig i första hand till design- och webbyråer och är en tvåstegsraket där tre bidrag från den första omgången inbjuds att delta i en finalomgång.

– Vill vi se hur mycket idéer det finns. Det här är en både kreativt och tekniskt avancerad uppgift och därför tror vi att en tävling är bästa sättet, säger Ulf Källström.

Första priset är 100.000 kronor och de tre finaldeltagarna får 40.000 kronor vardera. I juryn som består av fem personer är Sven-Olof Bodenfors, grundare av Forsman & Bodenfors, ordförande.

Redan nu arbetar Göteborgs Stad hårt med att utforma och strukturera innehållet på den nya portalen.

300 webbplatser ska bli en

Till nu har goteborg.se bestått av 300 olika webbplatser placerade runt om i Göteborg. Det handlar om stadens alla förvaltningar och kommunala bolag i första hand. Nu ska alla separata databaser läggas ihop till en enda och dessutom ska utseendet förändras i grunden.

– Besökaren ska mötas av tio olika kategorier på webbsidan, till exempel Bygga & bo eller Förskola & utbildning, istället för att välja vilken förvaltning eller bolag man vill komma till, säger Ulf Källström.

Många av dagens användare upplever dagens webbplats som svårorienterad.

Kommunal service 24 timmar om dygnet

– Det finns en önskan om förenkling. Man kan lätt lägga på för mycket information, säger han.

När sajten fungerar som det är tänkt ska kommunen kunna erbjuda service 24 timmar om dygnet och invånarna ska där till exempel kunna erbjudas fullständig elektronisk behandling av ett ärende.

Utvecklingsarbetet ska även säkerställa att invånarna får hjälp med svar på vanliga frågor, öka upplevelsen att goteborg.se ger bra service åt invånarna och minska kostnaderna för kommunen när fler väljer att använda goteborg.se.

Dagens goteborg.se har cirka 1,3 miljoner unika besökare per år.