125 göteborgare testar att cykelpendla
– Testcyklist är ett prova-på-projekt. För att nå våra klimatmål måste vi jobba med omställningen ihop med göteborgarna. Vi behöver knuffa dem i rätt riktning och få dem att förverkliga den potential för cykling som vi ser finns i Göteborg. Hösten upplevs av många som ett andra nyår, då man är villig att börja med nya vanor och därför gör vi det här nu. Det var ett jättestort intresse när man skulle anmäla sig, säger Sara Hellgren, projektledare för hållbart resande på stadsmiljöförvaltningen.
Byter bil mot cykel
1 013 personer i de utvalda områdena Kviberg, Utby, Vidkärr och Kålltorp anmälde sitt intresse till satsningen och 125 valdes ut till att bli testcyklister. Medelåldern hos deltagarna är 43 år och de har i genomsnitt 8,1 kilometer till jobbet eller skolan. De pendlar i snitt 4,6 dagar i veckan och har tidigare tagit bilen drygt 93 procent av alla sina pendlingsresor. Från 16 september till 25 oktober tar de nu i stället cykeln.
– Majoriteten av deltagarna vill testa att cykelpendla till jobb och skola för att få motion och bättre hälsa. Därefter är det ekonomin, att det är billigare än att ta bilen och de positiva effekterna för miljön och klimatet som anges som orsak, säger Sara Hellgren.
Positiva resultat i halvtid
Knappt tre veckor har gått sedan testet startade och återkopplingen hittills är positiv.
Testcyklist = hållbarhet
- Testcyklist är ett led i att få fler att resa hållbart i Göteborg.
- Satsningen går i linje med stadens miljö- och klimatmål, där bland annat miljöpåverkan från transporter ska minska.
- Göteborg ska vara en ekologiskt hållbar stad 2030.
Länkar:
– Vi har gått från en 93-procentig bilpendling till 7,5 procent. Från att inte ha cyklat alls har nu deltagarna gjort 90 procent av sina pendlingsresor med cykel. Hälsoskälen var en stor anledning till att man ville vara med och speglar sig i kommentarerna också. Man tycker att cyklingen hjälper en att piggna till på morgonen och att det är skönt att få lufta tankarna efter en dag på kontoret. Många upplever också en tidsvinst.
Ekonomisk och hälsomässig vinst
Ted Lärnhem är en av testcyklisterna som nu pendlar två mil om dagen från hemmet i Utby till jobbet på Lindholmen.
– Jag tycker att det är ett trevligt initiativ från Göteborgs Stad. Jag hade tänkt tidigare att jag skulle börja cykla till jobbet och det här blev en extra sporre att verkligen göra det, säger Ted Lärnhem.
Nu väntar han på att dubbdäcken ska på och satsar på att fortsätta cykla även under vintern.
– Jag tänker inte återgå till bilen. Män i min ålder behöver få upp pulsen och det passar mig utmärkt att träningscykla två mil om dagen. Det är också en ekonomisk faktor. Att parkera bilen en arbetsdag kostar 230 kronor plus trängselavgifter. Så cyklingen är en lönsam affär som dessutom säkerställer min fysik. Jag vill uppmana alla som tycker att det är för tungt att springa eller gå till gymmet att köra i gång med cykel. Du rensar hjärnan före arbetet och kopplar av på vägen hem.
Uppmärksammar brister
Cyklisterna uppmuntras också att skicka in synpunkter kring sådant som fungerar sämre i cykelvägnätet.
– Vi har fått många värdefulla kommentarer, exempelvis om att vissa sträckor känns otrygga eftersom man tvingas ut bland bilarna på grund av vägarbeten, säger Sara Hellgren.
Möjlighet till ny omgång
Till våren kommer ytterligare en uppföljning att göras för att se hur många som har fortsatt att cykelpendla.
– Vi hoppas så klart att cyklisterna ska ha fått en ny vana och att beteendet ska kvarstå. Om vi ser goda resultat i långtidsuppföljningen är det mycket som talar för att vi kommer att göra detta nästa år igen, men i ett annat geografiskt område, säger Sara Hellgren.