Förra året hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs hamn, men 2024 ser ut att kunna bli ännu bättre. Även om antalet containrar mattats av något under årets tredje kvartal håller hamnen fortfarande rekordtakt.
Balans mellan import och export
Hanteringen av lastade containrar ökade med 5 procent under perioden, men hanteringen av tomma containrar minskade kraftigt. Att flytta tomcontainrar mellan hamnar – tompositionering – är ett sätt för rederier att säkerställa åtkomst till containrar för lastning i hamnar där de behövs för tillfället.
– Att tompositioneringen nu minskar i Göteborgs hamn är en konsekvens av ökad balans mellan import och export. Nu är vi på väg tillbaka till det nära 50/50-förhållande som är det normala här i Göteborg, men som är ganska unikt i jämförelse med andra hamnar både i Sverige och internationellt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn.
Minskningar och ökningar
Antalet containrar transporterade till och från hamnen på järnväg ökade med 7 procent under årets tre första kvartal. Den totala roro-volymen, det vill säga gods som fraktas i rullande fordon på fartyg, minskade med 4 procent och hanteringen av bilar minskade med 2 procent. Hanteringen av energiprodukter ökade däremot med 17 procent. Även hanteringen av torrbulk, som pappersmassa, grus och sten, ökade med 16 procent.
Färre kryssningsfartyg
Göteborgs hamn har hittills i år tagit emot 52 kryssningsfartyg, 20 färre än samma period förra året. Nedgången beror på planerade arbeten vid ett av hamnens kryssningslägen.
Göteborgs hamn
- Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn.
- Cirka 20 procent av svensk utrikeshandel och 50 procent av all containertrafik går via Göteborgs hamn.
- I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.
Länk: Göteborgs hamn