62.000 göteborgare ringde kundtjänsten 15 00 17 i fjol
– Förra året hade vi mycket samtal om väghållningen, med toppar i januari, november och december, så det var nog busväder då, säger Kristina Scheuer Krantz, chef för 15 00 17.
Varierar med årstiden
Elva personer arbetar på kundtjänsten på Slussplatsen, varav åtta heltidsanställda informatörer. Varje informatör har sex-åtta dataskärmar framför sig och kan med hjälp av kartor, databaser och webbplatser hitta svar till den som frågar eller skicka vidare en felanmälan.
Samtalens natur varierar efter årstiderna.
– Under den mörka årstiden är det i särklass vanligaste att gatlyktor har slocknat och under den ljusa tiden handlar det mycket om att växtligheten är för frodig, till exempel att träd och buskar växer ut över cykelbanor eller att de skymmer sikten, berättar Kristina Scheuer Krantz.
– Parkeringsfrågor är också mycket vanliga: ”Vad gäller på min gata?”, ”Var är det billigast?”, ”Var kan jag stå före klockan 18?”.
På sommaren handlar samtalen ofta om renhållningen i parker och på badplatser och på våren gäller det sandupptagning, städning och igensatta brunnar när vårregnen sköljer med sig vinterns skräp.
EM i friidrott gav topp 2006
Förra årets siffra på 62.300 samtal var lägre än året innan, 75.000 samtal. Men 2006 var ett toppår med EM i friidrott och då tog 15 00 17 även emot direktsamtal från kollektivtrafikens resenärer.
– Tidigare stod vårt nummer under tidtabellerna i hållplatskurerna, men det är borttaget sedan i höstas. Numera går alla sådana samtal till Västtrafiks kundtjänst, berättar Kristina Scheuer Krantz.
Däremot ringer kollektivtrafikens trafikledare in stopp, förseningar och andra problem för bussar och spårvagnar till 15 00 17, så att personalen där kan informera resenärerna.
Rena önskemål om förbättringar i den yttre miljön – lekplatser, parker och trottoarer – kommer också via e-post och telefon.
”Många turister hittar hit också”
– E-posten kan vi vidarebefordra till den ansvariga förvaltningen. Men de som ringer om sådana önskemål måste vi tyvärr be att skriva, så det blir diariefört och hamnar hos rätt handläggare. Det kan tyckas ålderdomligt, men så är reglerna idag, säger Kristina Scheuer Krantz.
Det är inte bara göteborgare som ringer till 15 00 17.
– Förvånansvärt många turister hittar hit också. Troligen hittar de kommunens växel som sedan kopplar hit. Främst är det svenska turister, men en och annan engelsman och tysk hittar oss också, så vi får användning för våra språkkunskaper, avslutar Kristina Scheuer-Krantz.
På uppdrag av Västtrafik sköter man också störningsinformationen till resenärerna via högtalarutrop, information på hållplatsskyltarna och via västtrafiks hemsida.
Fotnot:
• Kundtjänsten 031-15 00 17 har telefontid: måndag-fredag 06-21, lördag-söndag 10-17
• Det går också att maila 150017@goteborg.se
• eller faxa 031-15 31 11