75.000 ringde trafikkontorets kundtjänst förra året
Den här artikeln publicerades 2007-03-02 och kan ha hunnit bli inaktuell.
– I april och maj är det många frågor om växtlighet och lekplatser som behöver ses över, i oktober och november kommer samtalen om trasig gatubelysning, täta dagvattenbrunnar och nerblåsta träd, säger Lars Lundqvist på kundtjänsten.
Extra bemanning vår och höst
Elva personer ingår i den fasta staben på trafikkontorets och park- och naturförvaltningens kundtjänst och tog förra året emot 75.000 samtal.
För 2005 var siffran 55.000 samtal men de första tre månaderna ingick då inte samtal som rörde park- och naturfrågor (de båda kundtjänsterna slogs samman 1 april 2005).

Att det är en väderberoende verksamhet märks inte minst under våren och hösten, då det krävs extra bemanning för att ta emot alla frågor och synpunkter från allmänheten.
Relativt lugnt i vinter
Under sommarmånaderna är det många turistfrågor med vägbeskrivningar och parkeringsregler som gäller, på vintern är det oftast frågor om vinterväghållning. Den gångna vintern har således varit relativt lugn hos kundtjänsten, åtminstone inledningsvis.
– Kundtjänsten erbjuder ju en service som är viktig både för allmänheten och för kommunens förvaltningar. Samtidigt som vi lämnar upplysningar så är folk observanta och uppmärksammar oss på uppkomna fel och brister, säger Lars Lundqvist.
Fotnot:
Kundtjänsten 031-15 00 17 har telefontid:
mån-fred kl. 06-21, lör–sön 10-17
Fax 031- 15 31 11