Den här artikeln publicerades 2002-08-20 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Idag får 8.000 göteborgare hem en enkät om miljön i Göteborg. Det är Göteborgs Stad som vill ha reda på vad medborgarna tycker om miljön. Det sker inom ramen för Göteborgs Stad kvalitetsarbete.
– Kunskapen ska användas för att förbättra stadens miljöarbete, säger Johan Müllerström, kontaktperson för miljöenkäten.
Med miljö menas allt från boendeförhållanden och buller till sopsortering. ”Hur nöjd är du med tillgången på gång- och cykelbanor?” eller ”Hur nöjd är du med närheten till återvinningsplats?” är några av frågorna.
Frågorna tar också upp miljöbeteendet. Handlar man miljömärkta livsmedel? Släcker man lampan när man går ut från ett rum?
Dina handlingar avgör
– Det är varje människas handlingar som avgör hur miljön i Göteborg blir. Genom att ta reda på miljöbeteendet, kan vi också påverka det, menar Johan Müllerström.
De som får enkäten är slumpmässigt utvalda i åldrarna 18 till 84. Enkätutskicket är jämt fördelat över stadsdelarna. Tanken är att man ska kunna jämföra de olika stadsdelarnas resultat med varandra.
Enkäten har tagits fram tillsammans med SCB – statistiska centralbyrån. Resultaten presenteras i slutet av december.