Förväntansfulla göteborgare klev ombord på bussarna som försvann ner i arbetstunneln vid Stora Badhusgatan. Smalt, brant och slingrande gick vägen nedåt tills arbetstunneln mynnade ut i huvudtunneln.
Än så länge ser det verkligen ut som ett tunnelbygge. Det är grått, mörkt och det droppar vatten. Det kommer att se helt annorlunda ut när det är klart. Då kläs bergväggarna med vit- och blå-färgat kakel för att det ska kännas ljust och trivsamt att köra bil i tunneln.
Rakt under Stora hamnkanalen
Bussturen vände längst ner i tunneln, 30 meter under havet. Då befann sig bussen rakt under Stora hamnkanalen.
– Det är lite spännande. Jag trodde inte det skulle se ut så här, berättar Vidar Eriksson 9 år, som åkt med en av de guidade bussturerna.
800 fick chansen
Det var omkring 800 göteborgare som fått chansen att få en guidad busstur under Göteborg. Det var andra gången som Vägverket och Trafikkontoret arrangerade visningar för allmänheten av det stora vägprojektet.
Det var populärt att åka med. Biljetterna tog snabbt slut. Nästa chans blir någon gång under Göteborgskalaset i sommar då Vägverket och Trafikkontoret planerar att ordna nya visningar.
– Det känns angeläget att göteborgarna får chansen att se detta. De betalar ju 25 procent av bygget, säger Peter Behrman på projekt Götaleden.
Ligger efter med sprängningarna
Just nu ligger de lite efter med själva tunnelbygget berättar Peter Behrman. Troligen kan de jobba ikapp. Enligt planeringen ska det vara färdigsprängt i år. Men sprängningsarbetet kan troligen fortsätta någon månad in på 2004 tror Peter Behrman.
Den totala kostnaden för hela byggprojektet är beräknat till nästan tre miljarder kronor. Götatunneln beräknas öppnas i slutet på 2005.