90 procent av Gatubolagets fordon är miljöklassade
– Det är jätteroligt! Målet var att nå 90 procent redan förra året, men det är inte förrän nu som utbudet av miljöfordon på marknaden har blivit så stort i alla segment att vi kunnat nå ända fram. Nu ska vi fira! säger Ove Eriksson, chef på Gatubolagets avdelning för teknisk service.
Nio av tio kommunala fordon, alltifrån små personbilar till lättare lastbilar upp till 3,5 ton, ägs av Gatubolaget. De sammanlagt 2.196 bilarna används antingen i den egna verksamheten eller leasas ut till andra kommunala förvaltningar och bolag inom Göteborgsregionen.
Krävs en stark aktör som leder
Att man nu har nått upp till delmålet 90 procent miljöklassade fordon innebär en viktig markering inför omvärlden att en omställning till miljövänligare trafik är möjlig. Men utöver en uttalad vilja krävs också en ambitiös och konsekvent organisation, anser Fredrik Högberg, projektledare på trafikkontorets satsning Miljöfordon i Göteborg.
– Vi är övertygade om att Göteborgs stora framgångar inom miljöfordonsområdet starkt hänger samman med att Gatubolaget är en sådan stor aktör. I Stockholm har de inte någon stark central drivkraft som hanterar stadens fordon, och delvis därför är bara ungefär 60 procent av deras kommunala bilar miljöklassade, säger Fredrik Högberg.
Det mönstret känns igen även i Göteborg, där de resterande tio procenten av kommunens bilar, som inte ägs av Gatubolaget utan köps in av enskilda förvaltningar och bolag, bara till 35 procent är miljöklassade.
Grön biogas miljövänligast
I Gatubolagets ägo finns alltifrån bränslesnåla etanol-, bensin- och dieseldrivna bilar till elhybrider, men den stora majoriteten av fordon drivs med hjälp av närproducerad gas.
– Så kallad grön gas, där över hälften utgörs av biogas, är det klart miljövänligaste drivmedlet och det vi satsar på i första hand. Till exempel just nu när vi håller på att byta ut äldre dieseldrivna handikappbussar, säger Ove Eriksson, som ser positiva följdverkningar av Gatubolagets många inköp även på den privata bilmarknaden.
– Utbyggnaden av tankställen gör att det blir intressant även för privatpersoner att köpa gasbilar. Volkswagens nya Passat säljer till exempel otroligt bra i gasversionen just här i Göteborg, säger Ove Eriksson.
Snart inga dubbar i däcken
Trots att man nu har nått delmålet 90 procent anses det svårt att inom överskådlig tid kunna nå 100 procent miljöklassade fordon i kommunen. De sista procenten är dessvärre svårast, då det ofta handlar om specialfordon som biltillverkarna inte producerar för alternativa bränslen. Däremot ser Ove Eriksson fram emot att förhoppningsvis redan nästa år nå 100 procent av ett annat miljömål i trafiken.
– Den här vintern kommer 82 procent av Gatubolagets bilar att köra med odubbade vinterdäck, men till nästa år tror jag att vi har fasat ut de sista dubbdäcken och då kommer att ligga väldigt nära 100 procent, säger Ove Eriksson.