– Oerhört skönt att se! Vi blev lite oroliga när det förra året plötsligt var nere på 93 procent godkända lastbilar i miljözonen, utan att vi förstår varför, men nu är vi tillbaka på den nivå som vi legat på tidigare, säger Magnus Jäderberg, ansvarig för godstrafik på trafikkontoret.
Två gånger om året, alltid på samma platser och vid samma tidpunkter, räknas antalet lastbilar över 3,5 ton som kör inom miljözonen i centrala Göteborg. Registreringsnummer antecknas och stäms av mot bilregistrets uppgifter om respektive fordons miljöklassning.
Få andra mätningar i Sverige
– Sedan 2007 har vi räknat cirka 500 fordon vid varje tillfälle och vi har aldrig haft lägre efterlevnad av reglerna än förra årets 93 procent. I Malmö gjorde man nyligen en mätning och där hade man högt räknat 89 procent godkända fordon inom sin miljözon.
De övriga svenska storstäderna med miljözon, Stockholm, Lund och Helsingborg, har hittills aldrig gjort några uppföljningar, men Magnus Jäderberg tror att Göteborg ligger högt även i jämförelse med de orterna.
– I och med att vi haft miljözon ända sedan 1996 har både små och stora åkare lärt sig vad som gäller, och vi har ett bra samarbete med åkeriföreningen som är aktiv och följer upp våra resultat med medlemmarna, säger Magnus Jäderberg.
Höga kostnader vid brott
Att köra in i miljözonen med ett fordon vars motor inte har tillräckligt hög miljöklassning kan stå föraren dyrt. Böteslappen på 1.000 kronor kan kanske de flesta leva med, men den är inte det enda straffet.
– Om ett otillåtet fordon blivit stoppat av polisen inom miljözonen får det inte själv köra därifrån med befintlig motor, vilket i praktiken innebär en dyr och tidskrävande bogsering. Den ersätts inte av någon försäkring och kunderna som sitter och väntar på sitt gods brukar inte bli glada, säger Magnus Jäderberg.
Miljözonen gynnar ytterområden
Nästa år inför även grannkommunen Mölndal miljözon och i Göteborg finns det vaga funderingar på att göra en sista utvidgning i Gullbergsvass. I vilket fall har även områdena utanför den nu gällande miljözonen gynnats av de tuffa reglerna.
– Vid den senaste mätningen var det 90 procent av fordonen som körde utanför miljözonen som skulle klara kraven för att få köra in. Det är en väldigt hög siffra jämfört med andra städer och beror naturligtvis på att de göteborgska åkerierna under lång tid har investerat i miljöklassade fordon. När man sedan köper nya som ska köra inne i miljözonen får de äldre, som fortfarande har en hög klassning, fortsätta köra utanför, säger Magnus Jäderberg.

Se en större version av miljözonskartan på länken nedan.