– Vi kommer att fortsätta köra våra bussar i Kortedala men det är viktigt att hålla koll på utgifterna inför utbyggnaden av Flexlinjen, säger Bo I Jonsson.Tanken med Flexlinjen är att dels vara ett socialt bra alternativ till färdtjänsten men också att spara pengar för kommunen. I Högsbo har den traditionella färdtjänsten minskat med 65 procent sedan Flexlinjens bussar började köra där 1996. I Biskopsgården ligger motsvarande siffra på mellan 50 och 60 procent under samma tidsperiod.Färdtjänstförvaltningen kommer nu att analysera orsaken till resandemönstret i Kortedala. – Vi planerar nya linjer i centrala Hisingen, Frölunda/Tynnered följt av Härlanda/Örgryte och det är bra att veta om detta är ett mönster eller något unikt för Kortedala, säger Bo I Jonsson. Ett slumpmässigt urval färdtjänstresenärer i Kortedala kommer att intervjuas om varför de väljer att resa både färdtjänst och flexlinjen.