2024-09-12 | 3 min läsning

Äldreombudsmannen lyssnar på Göteborgs seniorer

Göteborg har fått en ny äldreombudsman, Kristin Eliasson. Hennes uppdrag är att lyssna på stadens seniorer och förmedla det hon hör till till politiker, förvaltningar och bolag. Foto: Carin Smederöd
2024-09-12 | 3 min läsning
Äldreombudsmannen lyssnar på Göteborgs seniorer
Göteborg har fått en ny äldreombudsman. Kristin Eliasson vill nu veta hur det är att leva och åldras i staden och uppmanar seniorer att höra av sig till henne. 

Göteborg har haft en äldreombudsman i fem år. Sedan augusti är det Kristin Eliasson som har uppdraget. Hon ska samla in synpunkter från invånare i Göteborg som är 65 år och äldre.

– Mitt uppdrag är att lyssna på alla seniorer i Göteborg och sedan förmedla det jag hör till stadens politiker, förvaltningar och bolag. Man kan säga att jag är seniorernas röst och ska synliggöra behov och viktiga frågor så att vi tillsammans kan göra staden så bra som möjligt att leva och åldras i, säger Kristin Eliasson.

Digitalisering är en viktig fråga

Man kan höra av sig till äldreombudsmannen via telefon, mejl eller brev både om det man tycker fungerar bra i staden och det som kan bli bättre. Kristin Eliasson har redan fått många samtal och flera av dem handlar om samma sak – digitaliseringen och hur den påverkar äldre personer.

Foto: Lo Birgersson

– Det handlar både om att digitaliseringen förenklar vardagen och att den försvårar och ibland ställer till det för de äldre. Jag fick en rivstart min första vecka på jobbet när Västtrafik tog bort de tryckta tidtabellerna i kurerna. Då hörde många av sig till mig och jag förmedlade den samlade bilden till Västtrafik, som sedan faktiskt fick ändra på beslutet, säger Kristin Eliasson.

Viktigt att nå ut till alla

Men alla äldre hör inte av sig självmant och dessa personer är minst lika viktiga att nå. Därför kommer Kristin Eliasson vara ute och möta invånarna på olika platser i staden.

– En satsning framåt är att jag kommer kroka arm med andra som möter äldre i olika sammanhang, både inom Göteborgs Stad och inom civilsamhället. Jag kommer ha extra fokus på att försöka nå dem som vi i vanliga fall har svårt att nå, till exempel personer som lever i utsatthet, säger Kristin Eliasson.

Antalet äldre kommer att öka

Gruppen av äldre göteborgare är stor, och den kommer att bli mycket större i framtiden. Man räknar med att dagens 95 600 seniorer kommer att öka till 141 300 år 2050, en ökning med 48 procent eller 45 800 personer. Detta kommer att påverka många delar av samhället.

– Vi har redan mycket bra saker på plats i Göteborg men den här målgruppen kan ändå glömmas bort ibland. Vi behöver därför hela tiden ha med oss ett äldreperspektiv och titta mer på hur de äldre använder stadens arenor och funktioner. Och vi behöver framför allt se hur de är en resurs och en viktig del av invånarna i Göteborg!

Foto: Lo Birgersson

Äldreombudsmannen

  • Göteborgs Stads äldreombudsman samlar in behov, intressen och viktiga frågor från dig som är 65 år och äldre och bor i Göteborg
  • Du kan till exempel lämna synpunkter kring kommunens verksamheter och olika tjänster och miljöer som Göteborgs Stad ansvarar för
  • Äldreombudsmannen driver inte enskilda ärenden för privatpersoner, överklagar inte myndighetsbeslut och granskar inte Göteborgs Stads verksamheter

Du kan höra av dig till äldreombudsmannen via telefon, e-post eller vanligt brev:

Telefon: 031-368 00 35

E-post: aldreombudsman@stadshuset.goteborg.se

Postadress: Stadsledningskontoret, Äldreombudsman, 404 82 Göteborg

Länkar: 

Göteborgs Stads äldreombudsman

Göteborgs Stad: Åldersvänliga Göteborg



Prenumerera så du inte missar något nytt!