– Jag är övertygad om att siffrorna kommer att fortsätta i den här riktningen. Miljöbilarna är väldigt populära och storstäderna har gått i täten, säger projektledare Fredrik Högberg vid trafikkontoret apropå den nya statistiken från Statistiska centralbyrån.
Fler modeller klarar miljöbilsdefinitionen
Det är i första hand de snåla bensin- och dieselbilarna som blivit mer frekventa på stadens gator. Under förra året ökade de i antal 2008 från 3.800 till 6.600 – ett lyft med 74 procent. Men även antalet etanolfordon ökade kraftigt under förra året – från 5.400 till 8.000.
– Det är ju också väldigt många fler modeller som klarar miljöbilsdefinitionen idag. För fem år sedan var det kanske 30-40 stycken – nu finns det nästan 300 modeller att välja bland, säger Fredrik Högberg
Dyrare att bygga gasbilar
Om försäljningskurvan pekar brant uppåt för de snåla bensin- och dieselbilarna har gasbilarna inte väckt samma intresse hos göteborgarna. Vid årets slut 2008 fanns det 2855 gasbilar i Göteborg – en ökning med bara 73 fordon.
– Det är fortfarande dyrare att bygga gasbilar och modellutbudet är begränsat. Dessutom är bilarna ofta ganska stora och dyra, säger Fredrik Högberg.
Redan i år 2009 blir emellertid utbudet av gasbilar större. Under året väntas såväl Volvo som Volkswagen introducera nya modeller.