2013-09-12 | 1 min läsning

Ångrat nätköp

Fråga: Jag beställde en vara på nätet för några veckor sedan. När varan kom insåg jag att jag hade ångrat mig, men jag hade mycket att göra så det blev inte av att jag meddelade säljaren direkt. Jag skickade i alla fall ett brev till företaget att jag hade ångrat mig den trettonde dagen efter att jag hade fått hem varan. Nu har företaget hört av sig och sagt att jag hörde av mig försent, eftersom de inte fick mitt brev förrän det hade gått femton dagar. Betyder det att jag inte får ångra mig?

Svar: Den lag som gäller här är distans- och hemförsäljningslagen. Enligt den har du som privatperson ångerrätt om du handlar av ett företag på distans eller via hemförsäljning. Du utnyttjar din ångerrätt genom att lämna eller sända ett meddelande till företaget inom fjorton dagar från det att du tagit emot varan. Meddelandet behöver inte ha kommit fram innan de fjorton dagarna gått ut, utan tiden räknas till dess att du skickat meddelandet om att du ångrat dig. Eftersom du skickade brevet på den trettonde dagen så ångrade du dig i rätt tid.



Prenumerera så du inte missar något nytt!