– Konkurrensen är tuff, säger Lill Jansson på stadskansliet. Hon marknadsför kommunen med syfte att rekrytera personal till Göteborgs Stad.
1.700 elever möte arbetsgivare
Omkring 1.700 niondeklassare i Göteborg beräknas komma till informationsdagarna som arrangeras av det privata företaget Information Arbetsmarknad. Det är tredje året som det arrangeras i Göteborg. Syftet är att skapa en mötesplats mellan elever och arbetsgivare. På Katrinelundsgymnasiet finns en rad företag, till exempel Folktandvården Göteborg, ICA Handlarna, Motorbranschen och Posten Sverige.
Eleverna får bland annat möjlighet att träffa företag och de som är anställda inom olika branscher innan de gör sitt val till gymnasiet.
Viktigt fånga eleverna nu
– De väljer inriktning nu. Därför är de viktiga att fånga, säger Lill Jansson.
Göteborgs Stad deltar med ett 20-tal personer. De kommer främst från vården, äldreomsorgen eller arbetar med funktionshindrade. De vill både visa att det finns en bredd, med många olika möjligheter till arbete inom kommunen och att det är roligt att arbeta.
– De är med för att svara på frågor och för att ge en positiv bild av vårdjobb. Eleverna får träffa personer som visar att det är roligt att jobba med till exempel vård, säger Lill Jansson.
Nytt gymnasieprogram
Dessutom marknadsför Göteborgs Stad det nya gymnasieprogrammet HOPP, hälso och omsorgspedagogiska programmet. Det är en blandning av omvårdnadsprogrammet och barn och fritid. Men det innehåller mycket mer lärande i arbetslivet och har dubbelt så lång tid för praktik som på vanliga gymnasieprogram.
De elever som läser utbildningen på Burgården garanteras dessutom anställning i Göteborgs Stad om de går ut med godkända betyg i trean.