Avfallet fraktas uppför älven till Marieholm där det lastas av. Foto: Göteborgs Stad Kretslopp och vatten

2021-03-29 | 1 min läsning

Återvinningspråmen permanentas

Göteborgs flytande återvinningscentral började förra hösten på försök att samla in grovavfall från kajplatser i centrala stan. Nu har verksamheten blivit permanentad och på påskdagen 4 startar pråmen sina turer längs älven igen.

Den här artikeln publicerades 2021-03-29 och kan ha hunnit bli inaktuell.

Återvinningspråmen blev snabbt populär och från och med i år blir den alltså en permanent lösning för inlämning av grovavfall.

Avlastar återvinningscentralen i Högsbo

– Pråmen underlättar återvinningen för göteborgare som bor centralt och minskar behovet av bil. Den avlastar även återvinningscentralen i Högsbo där det ofta är långa köer, säger Peter Årnes, avfallsstrateg på Kretslopp och vatten.

Ta ansvar och håll avstånd

För att hindra smittspridning finns personal på plats för att se till att det inte är för många besökare samtidigt på pråmen.

– Vi uppmanar också alla att ta ansvar och hålla avstånd, säger Peter Årnes.



Prenumerera så du inte missar något nytt!

FAKTA | Så här funkar Återvinningspråmen

  • Antalet besök är inte begränsat och inget ÅVC-kort behövs
  • Du kan lämna brännbart och obrännbart grovavfall, farligt avfall och elektronik
  • Du kan också lämna saker för återbruk i samarbete med Björkåfrihet
  • Lastkapaciteten är begränsad så du kan inte lämna vitvaror, jordmassor, trädgårdsavfall, förpackningar och tidningar

FAKTA | Här lägger återvinningspråmen till

  • Eriksbergstorget
  • Sannegårdshamnen
  • Stigbergskajen (mot Fiskhamnen)
  • Skeppsbron