Sedan drygt två år tillbaka är all fordonstrafik förbjuden på Korsgatan och Kungsgatan efter klockan 11 på förmiddagarna.
Men förbudet följs dåligt, särskilt på Korsgatan. I december 2008 satte trafikkontoret därför upp så kallade pollare i gatans början vid Södra Hamngatan och vid dess slut vid Södra Larmgatan/Kungstorget.
Parkeringsvakter har ansvarat för att fälla upp stolparna klockan 11 och ned dem vid midnatt. Men det har inte fungerat särskilt bra, enligt Magnus Jäderberg på trafikkontoret.
Felrapporterar själv till trafikkontoret
Nu är det därför premiär för en automatisk pollare där Korsgatan slutar vid Kungstorget. Den sköter sig själv, och om den inte fälls upp eller ned vid rätt tidpunkt ska den sända en signal så att personalen på trafikkontoret vet att stolpen behöver service.
På Kungsportsavenyn finns redan två automatiska pollare, avsedda för att hindra bland annat taxi att köra där på nätterna. Men de stolparna använder en äldre teknik och har visat sig behöva regelbundet underhåll. Det har resulterat i att de är nedfällda jämt.
– Tekniken i den nya pollaren ska utvärderas under ett år. Tanken är att vi ska göra rätt den här gången, säger Magnus Jäderberg.
Pollare istället för polis
Faller försöket väl ut kommer fler automatiska stolpar att sättas upp kring Kungsgatan och Korsgatan.
– På sikt kanske det blir mellan fem och tio pollare. Till exempel där Korsgatan börjar vid Södra Hamngatan skulle det behövas två, på Kungsgatan upp mot Ekelundsgatan skulle det också behövas två och på Harry Hjörnes plats eventuellt två stycken med.
Varje pollare kostar, inklusive montering, 250.000 kronor. Till det kommer driftskostnaden. Men Magnus Jäderberg tycker att det är en riktig satsning.
– Det är både en trafiksäkerhetsfråga och en trivselfråga. Polisen bör syssla med andra saker, och så kan vi hantera detta med hjälp av tekniken.