2003-05-10 | 5 min läsning

Äventyret börjar… – Marie-Louise hoppas få segla med till Kina

Sjösättningen närmar sig och just nu pågår rekryteringen av besättningen som ska följa med på den historiska resan. Marie-Louise Edholm är en av dem som hoppas på en plats ombord när Ostindiefararen seglar mot Kina i oktober 2004.

Att segla till Kina är ju häftigt i sig. Att dessutom få segla med Ostindiefararen ser jag som ett stort äventyr, säger Marie-Louise Edholm. Under drygt två år har hon varit delaktig i skeppsbygget, först som lärling och nu som anställd fartygsriggare.

Hon har arbetat med alltifrån segelsömnad till bordläggning, men mesta tiden har hon tillbringat i Mastverkstan där alla master, stänger, rår och spiror tillverkas.

– Vi tillverkar allt så likt originalet som möjligt och med gamla hantverkstraditioner från 1700- talet. Tjusningen är att det inte finns några färdiga lösningar, utan att vi hela tiden får pröva oss fram.

Många vill mönstra

Nästa stora utmaning som Marie- Louise hoppas på, är att få chansen att mönstra på Ostindiefararen som nyckelbesättning. Konkurrensen om platserna är hård, totalt söker man 660 personer för alla etapperna. Det finns dock bara plats för 80 personer på fartyget åt gången.

Av platserna kommer 30 att bestå av nyckelbesättning och 50 av elever, jungmän, som kommer att bytas ut mellan varje deletapp. Till nyckelbesättningen söker man utbildat sjöfolk som har varit delaktiga i projektet eller har liknade erfarenheter. Marie-Louise har sökt en befattning som båtsman, vilket innebär att hon kan bli en av dem som får ansvaret för riggen.

– Efter att ha följt skeppsbygget under så lång tid, ska det verkligen bli spännande att se hur allt kommer att fungera. Som båtsman är jag beredd på att det blir mycket spring upp och ner i riggen och en hel del underhåll av alla tampar och block. Nyckelbesättningen kommer att bestå av två omgångar.

Avlösningen mellan dessa planeras att ske i Kapstaden på både ut- och hemresan samt i Kanton. Det innebär långa perioder ute till sjöss, 3–4 månader i sträck. Därför är det särskilt viktigt att nyckelbesättningen fungerar bra tillsammans och trivs ihop.

– Eftersom vi kommer att arbeta och leva så nära varandra tror jag att det kan bli en alldeles speciell sammanhållning ombord. Den 80 man stora besättningen kommer att bo på ett enda däck, en yta som motsvarar cirka 400 kvadratmeter.

Av utrymmesskäl kommer de att sova i hängkojer och fasta bingar, precis som dåtidens ostindiefarare. I övrigt finns alla moderna faciliteter ombord, som toalett, dusch, kyl- och frysutrymmen.

Inget privatliv…

– Det lär inte bli mycket till privatliv, enda tillfället man kan dra sig undan är nog på toaletten… Men varken trångboddhet eller andra påfrestningar är något som kan avskräcka Marie-Louise som är van vid livet ombord på segelskutor.

– Visst kommer det att bli hårt jobb för besättningen, men också många fantastiska upplevelser på vägen. Dessutom tror jag inte någon av oss kan föreställa sig hur stor uppmärksamhet vi kommer att mötas av världen över.

Våren 2004 startar provseglingarna med Ostindiefararen och då kommer också delar av besättningen att utbildas på fartyget.

Vill du segla med?

Hösten 2004 hissas seglen för Götheborgs jungfrufärd och den historiska expeditionen till Kina. Och fortfarande finns chansen att segla med!

Götheborg III ska sjösättas den 6 juni 2003. Därefter återstår många faser innan hon kan bege sig ut på sitt äventyr till Kina. Inredningen, alla tekniska system samt riggen med segel och master ska monteras.

Man måste segla in och lära känna fartyget, göra justeringar av fartyget och av rigg och segel och, inte minst, utbilda besättningen. Fartyget kommer att ha plats för 80 personer. Hytterna placeras på samma sätt som i de gamla ostindiefarararna och blir lika stora.

Det ska finnas egna hytter med enkel inredning för 18 befäl och två stora skansar för eleverna. Många har redan anmält sitt intresse för att få vara med om seglatsen.

Besättningen kommer delvis att bestå av människor som redan nu har anknytning till projektet, men erfarenhet av att segla stora segelfartyg är också meriterande.

På ostindiefararens hemsida (se länk nedan) får man information om när och hur man kan anmäla sig om man är intresserad av att segla med.



Prenumerera så du inte missar något nytt!