– Vi förväntar oss en anstormning av pojkar och flickar som vill med på ett äventyr, säger Staffan Strive som har hand om bemanningen av fartyget Götheborg och som till vardags är driftschef på B&N Nordsjöfrakt.
Många yrken behövs ombord
Styrman, befälhavare, maskinist, fartygsläkare, båtsman, segelmakare, kock och jungman är några av de yrkesgrupper som behövs för att segla fartyget till Kina.
– Kock är den absolut viktigaste personen ombord på en båt. Är maten dålig går moralen ner, berättar Staffan Strive.
Alla som är intresserade kan söka till Ostindiefararen Götheborg via Internet. Fartyget kräver 70 mans besättning, 20 är nyckelpersoner och 50 elever. Resan har delats upp på flera olika etapper då större delen av besättningen byts ut. På så vis får 640 personer chansen att arbeta ombord. Besättningen på 1700-talet var 151 man. Men det gjordes en viss överinskrivning eftersom tio procent av manskapet beräknades dö innan man återvände till Göteborg.
Viktiga egenskaper för dagens besättning är att kunna fungera i team, tala engelska och gärna ha seglat förut. För de mer avancerade tjänsterna som till exempel styrman krävs givetvis internationella certifikat.
Första ansökningen
Louise Rosén var en av dem som tog chansen att lägga in sin ansökan via Internet redan första ansökningsdagen.
– Havet och segling sitter nära hjärtat. Jag skulle hemskt gärna segla med alla etapper, säger hon.
Louise Rosén söker som jungman eller elev. Hon hoppas få vara en av alla de som klättrar i masterna och sliter med seglen. Själv har hon tidigare seglat runt Atlanten med råseglare.
Flaggskepp för Sverige
Cirka 300 miljoner kronor beräknas ha plöjts ner i det nya segelfartyget Götheborg när det avseglar från Göteborg någon gång hösten 2004. Projektet drivs av Svenska Ostindiska Companiet, SOIC. Fartyget som är en exakt kopia av 1700-talets handelsfartyg som seglade till Kina gör nu om resan. Istället för att ta hem dyrbarheter till Göteborg och Sverige handlar det nu om att visa upp svensk kultur och näringsliv i världen.
– Det finns goda förutsättningar för att bli ett flaggskepp för svensk kulturliv och näringsliv, säger Nils-Ove Jansson som är expeditionsledare vilket innebär att han ska få Götheborg fram och tillbaka till Kina.
I varje hamn på väg till Kina stannar fartyget i tolv dagar. Då marknadsförs fartyget, det blir mottagningar och visningar ombord för allmänheten.
– Det har rönt ett väldigt stor intresse från de orter vi varit i kontakt med. Men också svenska företag i utlandet är intresserade, säger Nils-Ove Jansson.
Med segel i rätt vindriktning
Resan fram och tillbaka till Kina kommer att gå med dåtidens hastighet. Hjälpmotorerna ombord ska bara användas i nödfall. Ostindiefararna var, och liksom den nya är, som en stor supertanker med stora lastutrymmen, ska vara säker och segla med vinden. Därför seglar den dåligt och har dåliga kryssningsegenskaper. Fartyget har en beräknad medelfart på 3,9 knop. Det betyder att resan kommer att ta cirka två år.
– Dessa förhållande har inte ändrats. Vi måste i princip segla samma väg som de gamla Ostindiefararna för att få medvind, berättar Nils-Ove Jansson.
För att kunna segla med passadvindar och hela tiden ha medvind så går rutten för fartyget från Göteborg – Cadiz i Spanien – Recife i norra Brasilien – Kapstaden i Sydafrika – Fremantle i Australien – Jakarta i Indonesien – Guangzhou (Kanton) i Kina till Shanghai. Vinden blåser i princip i sex månader och ett håll för att sedan vända och blåsa åt andra hållet i sex månader. Blir fartyget försenat är det bara att vänta i ett år.
Förutom att Götheborg måste kryssa sig fram över Atlanten för att ha medvind finns andra utmaningar. Tyfoner och moderna sjörövare är något av de som fartyget kan komma att möta när det närmar sig Sydostasien.
Sponsrad besättning
Kalkylen ligger på 24 miljoner kronor i personalkostnader. Men Nils-Ove Jansson hoppas kunna minimera besättningskostnaderna genom att företag sponsrar besättningen och får en ”egen” besättningsman.
– Kanske blir det en restaurang som sponsrar en kock, säger Nils-Ove Jansson.
Götheborgs segelväg Källa: SOIC