Hans produkter står som symboler för nutida svensk design – porslin, lampor, textilier, möbler och inredningar.
Stol av betong
– Jonas Bohlins konstnärskap handlar om nyfikenhet och att undersöka vad som händer när man använder material som inte är så uppenbara. Exempel på detta är hans stol av betong och lampor av tyll, säger Mikael Nanfeldt, utställningsansvarig på Röhsska museet.
Den omtalade stolen ”Concrete” stod färdig vid Jonas Bohlins examination vid Konstfacks utbildning för inredningsarkitektur 1981.
Av många togs den emot som ett ifrågasättande av den samtida svenska möbeldesignen och stod då i skarp kontrast till den svenska möbelkulturen. Succén var dock ett faktum och stolen har i dag ett högt samlarvärde.
Rodde till Paris
Sedan dess har flera stora projekt följt. 1999 öppnade han till exempel ett eget ”showroom” vid Slussen i Stockholm. Där kan man både beskåda Bohlinsk design och inhandla den. Projektet ”LIV” är ännu ett exempel.
Konstnären och hans vänner rodde en båt till Paris, ett äventyr som tog 116 dagar. Resan frambringade inspiration till en helt ny kollektion med samma namn. I LIV, där lätthet, vind och luft är temat, ingår bland annat lamporna av tyll. Många av hans kreationer genomlyses av romantik och poesi.
Ask – en symbol
Mikael Nanfeldt berättar att hans objekt ofta har en mer djupgående betydelse. – Ett exempel är att Bohlin ofta använder träslaget ask för att det symboliserar det fornnordiska, som i ”Ask och Embla”.
Det är ingen typisk museiutställning där objekt står uppradade, säger Mikael Nanfeldt. – Den är överraskande. Både den vuxne och barnet i Bohlins konstnärskap speglas.
Lekfullt och samtidigt intellektuellt. Utställningen på Röhsska pågår till och med 31 augusti.