Från och med natten mot fredag vägrar förbundets medlemmar att lasta och lossa i Göteborgs container- terminal en natt i veckan under sju timmar. Orsaken är missnöje med ersättningen för nattarbete.”Vi förlorar gods”– Det här är ingen jättedramatisk åtgärd, men det kommer att leda till förseningar för framför allt Maersks båt, säger Hans Kindgren, ordförande i Hamnarbetareförbundets avdelning 4 i Göteborg.Den stora oceangående Maersk-båten som kommer in till hamnen sent varje torsdag kan nu inte lossas i normal utsträckning.– Det är allvarligt eftersom vi förlorar gods på det. Maersk styr undan en del av sina containrar eftersom de vet att vi inte hinner lossa i tid annars, säger Peter Svanberg, personaldirektör i Göteborgs hamn.Ändrad turlista orsakBakgrunden till konflikten är att det danska container- rederiet Maersk i somras la om sin turlista och anlöper Göteborgs hamn närmare ett dygn tidigare mot förr. När det därför inte längre handlade om helgtjänstgöring krävde Göteborgs hamn att den extra ersättningen skulle sänkas. Den konkurrerande fackföreningen Transport- arbetareförbundet gick med på ett nytt jouravtal, men det gjorde inte Hamnarbetareförbundet som organiserar runt 75 procent av stuveriarbetarna i hamnen.Hamnarbetareförbundet tecknar inte kollektivavtal med Göteborgs hamn och har därför ingen fredsplikt.– Transports medlemmar kommer ju att arbeta, men vi kan bara hålla två kranar igång. Normalt försöker vi ha fyra-fem kranar igång, säger Peter Svanberg.Niklas Aronsson