Bokfest i Torslanda vill uppmuntra till tidig läsning
– Vi kan börja träna språket redan när barnet är några månader, säger Lina Landström, förskollärare på öppna förskolan Torslanda.
Bibliotekarie, föräldrastödjare och pedagog har tillsammans planerat tre träffar med olika teman, som hållits i Torslanda bibliotek. Den första träffen handlade om samspelet vid läsning, bland annat om hur man kan läsa en bok, prata om bilder och koppla det till vardagen.
– Fokus är på böcker och läsning, men det handlar egentligen om samspel och utveckling. Vi vill att föräldrarna ska veta hur viktiga de är och att det inte behöver vara komplicerat, säger Tova Laveborn Vackinger, föräldrastödjare, Socialförvaltningen Hisingen.

Logopeder, tipspromenad och utställning
På den andra träffen kom logopeder och pratade om barns språkutveckling, kommunikation och tvåspråkighet.
– Jag läste om bokfesten på facebook och blev nyfiken. Jag tyckte träffarna var bra. Nu vet jag att jag kan göra skillnad redan tidigt i mitt barns liv och vi försöker läsa mer nu när vi vet att det gör nytta, säger Matilda Östlund, vårdnadshavare.
Syftet med bokfesten är att fler läser, men också att föräldrarna ska hitta till öppna förskolan och biblioteket. Den tredje träffen blev ett uppskattat öppet hus med ett sextiotal besökare som tog del av utställningen ”17 skäl för barnboken”, fiskdamm, pyssel, fika, tipspromenad, teater och sångstunder. Alla barn fick medalj, sånghäfte och Pixibok.

Tips till föräldrar
Lina Landström och Tova Laveborn Vackinger vill främst skicka med till föräldrar att man kan börja läsa för barn tidigare än de flesta tror.
– Du kan börja läsa och berätta för barnet så fort det kan fästa blicken, säger Tova Laveborn Vackinger och fortsätter:
– Vi upplever att en del är rädda att göra fel eller att barnen tappar fokus fort och att det därför inte går att läsa en saga. Men du kan inte göra fel! Du behöver inte läsa länge eller en hel bok, du kan bara prata om bilderna. Det spelar ingen roll vilken bok det är eller på vilket språk.
Lina Landström tipsar om att göra läsningen till en rutin. Då är det lättare att det blir av och det blir tydligt för barnen att ”nu ska vi sitta ner och läsa”.
– Sätt ord på det barnet gör och ser, vänta in barnet som kan peka eller kommunicera på annat sätt än med ord. Prata, läsa, berätta!
