Boplats Göteborg har stängt sin kundmottagning på Rosenlundsgatan för personliga besök, men utökat telefontiden. Foto: Boplats Göteborg

2020-05-15 | 2 min läsning

Boplats visar lägenheter digitalt under covid-19-pandemin

Den som söker lägenhet via Boplats Göteborg får vara beredd på en digital visning i stället för ett besök. Det beror på covid-19-pandemin. “Vi har precis tagit fram ett system där hyresvärdarna ska kunna lägga upp bilder och filmer” säger Mats Ekblad som jobbar med strategisk kommunikation på Boplats.

Mats Ekblad jobbar med strategisk kommunikation på Boplats Göteborg. Foto: Hilda Grahnat

Boplats Göteborg AB ägs av Göteborgs Stad och förmedlar lägenheter från de kommunala bostadsbolagen Bostadsbolaget, Familjebostäder, Poseidon, Gårdstensbostäder och ett tiotal privata hyresvärdar. Verksamheten har förändrats med anledning av covid-19-pandemin.

– Vi har stängt vår kundmottagning för personliga besök och i stället utökade vi telefontiden. Nu har vi telefontid 8-16.30 från måndag till fredag.

Det går att få hjälp med de flesta ärenden över telefon.

– Om det inte går att lösa på telefon har vi bemanning på kontoret så att vi kan ta emot besök, men det är bara i undantagsfall.

Uppskattad service

Kundmottagningen, som varit via telefon sedan 18 mars, har fungerat bra.

– Vi har klarat av att hantera alla kunder med befintlig personal. De flesta kunder uppskattar att de kan få service hela dagen i telefon, så att de inte behöver besöka oss. Mängden ärenden har varit ungefär samma som innan, kanske något färre.

På grund av pandemin kan lediga lägenheter inte visas på samma sätt som tidigare på grund av smittrisken.

– Det är hyresvärden eller den som bor i lägenheten som hanterar visningen i vanliga fall. Vi jobbar hela tiden med hyresvärdarna för att lösa det här på olika sätt. Vi har precis tagit fram ett system där man ska kunna lägga upp bilder och filmer.

Digital visning

Det innebär att de som söker en lägenhet kan få gå på en digital visning.

– Olika hyresvärdar gör på olika sätt, det finns ingen generell lösning. Men vi hoppas att allmännyttan ska komma fram till ett gemensamt sätt som alla bolag visar sina lägenheter på, men där är vi inte än.

Mats Ekblad säger att de försöker förklara för alla som söker lägenheter att de får vara beredda på att det i de flesta fall inte blir någon fysisk visning.

– Man får ta lägenheten på den information man får, det vill säga det som står i annonsen och eventuella bilder och filmer. Om man inte tycker det är tillräckligt så är det bättre att vänta med att söka.



Prenumerera så du inte missar något nytt!