Kampanjen #waterhack är en av vinnarna i Sveriges allmännyttas tävling ”Bästa klimatinitiativen 2023”. I motiveringen lyfts bland annat fram att kampanjen varit bred och tydlig och att Bostadsbolaget följt upp och tagit vara på arbetet i kampanjen.
Läs mer: Bostadsbolaget om Waterhack
Det var de tre första månaderna i år som hyresgästerna uppmuntrades att ändra sina vattenvanor. De 42 miljoner liter vatten som sparades innebar en minskning av vattenanvändningen med 5,1 procent.
Stor ekonomisk besparing
Vattenbesparingen innebar även stora energibesparingar då det är energikrävande att värma upp, rena och distribuera vatten. Den ekonomiska besparingen landade på uppskattningsvis 1,5 miljoner kronor.
– Waterhack slutar inte med kampanjen. Det är ett långsiktigt arbete där vi kommer att fortsätta uppmärksamma och uppmuntra våra hyresgäster till en hållbar vattenanvändning. Nu hoppas vi att fler hyresvärdar engagerar sig och skapar egna vattensparkampanjer, då kan vi verkligen få till en långsiktig förändring, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.