Jennie Sjöstedt, chef för kund och affär på Göteborg Energi, Malin Olsson, instagraminfluencer och Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget. Foto: Gritti

2025-03-10 | 2 min läsning
Bostadsbolaget gör kampanj för hållbar elanvändning
Bostadsbolaget lanserar #Pwrhack – en kampanj för hållbar elanvändning. Målet är att bolagets hyresgäster ska minska sin elkonsumtion jämfört med samma period förra året.  

För två år sedan genomförde Bostadsbolaget vattenspararkampanjen #Waterhack. Då lyckades Bostadsbolagets hyresgäster spara 42 miljoner liter vatten och kampanjen inspirerade fler bostadsbolag till att starta egna initiativ. Nu är det dags för kampanjen #Pwrhack (Powerhack).

– Vi har två mål med Powerhack. Dels att på ett lustfyllt och enkelt sätt inspirera våra hyresgäster att minska sin elanvändning, dels att bidra till att minska effekttopparna och sprida ut elanvändningen över dygnet, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

Utbildar om effekttoppar

El är en resurs som många tar förgiven men som behöver användas med eftertanke, särskilt under vintern när behovet är som störst. Effekttoppar uppstår när många använder el samtidigt, viket skapar hög belastning på elnätet. Genom att sprida ut förbrukningen över dygnet minskar risken för kapacitetsproblem och kostsamma investeringar i elnätet kan undvikas.

– Vi har över 50 000 boende, och om vi kan påverka dem att tänka till kring sin elanvändning bidrar vi till att jämna ut elförbrukningen och minska toppeffekterna, säger Oskar Scheiene.

Bostadsbolagets kampanj #Pwrhack ska få hyresgästerna att minska sin elanvändning.

En del av kampanjen handlar också om att utbilda hyresgästerna i de nya effekttaxor som senast 2027 införs på alla elabonnemang.

Influencersamarbete för att nå ut till fler

Kampanjen pågår från 22 januari till 22 mars och omfattar bland annat direktutskick med smarta tips till hyresgäster, pushnotiser via boendeappen vid effekttoppar och ett samarbete med Instagramprofilen Malin Olsson (@mal_insta). Stora delar av kampanjen är på Instagram för att nå ut till en bredare publik.

– Malin har ett starkt hållbarhetsfokus och en tonalitet som stämmer väl överens med det lättsamma tilltal vi vill ha i kampanjen. El och effekt kan upplevas som krångligt, men vi behöver göra det enkelt och begripligt för att nå ut, säger Sara Keränen, kommunikatör på Bostadsbolaget.

Hyresgästerna involveras

En viktig del av kampanjen är hyresgästernas eget engagemang. Genom att dela med sig av sina bästa energispartips deltar de i en tävling där vinnaren får en annorlunda helgupplevelse i naturen.

– Vi har redan fått in många kreativa förslag, allt från hur man skapar en mysig familjekväll utan elektricitet till smarta sätt att ta vara på värmen från matlagningen, säger Sara Keränen.



Prenumerera så du inte missar något nytt!