2013-01-09 | 2 min läsning

Bredbandsleverantören hade problem med autogirot

Fråga: I somras ingick jag ett avtal med en bredbandsleverantör. I avtalet ingick att betalningen skulle skötas via autogiro. Första månaden drogs beloppet som det skulle men de tre efterkommande månaderna drogs inga pengar från mitt konto. Jag ringde och skrev till företaget vid varje månadsskifte för att förklara att inga pengar hade dragits. Jag fick då förklaringen att de hade problem med sina rutiner för autogirobetalningarna. Efter detta har betalningarna fungerat som de ska. Nu har jag blivit kontaktad av företaget som vill att jag ska betala för de tre månader som de missat att dra. De vill också att jag ska betala dröjsmålsränta. Har de rätt när de kräver mig på pengar?

Svar: En fordran som ett företag har på en konsument preskriberas först efter tre år. Företaget skulle alltså kunna kräva betalt av dig under ganska lång tid framöver. Du har ju dessutom använt dig av den avtalade tjänsten så du ska betala för detta. Om avtalet innehåller klausuler om dröjsmålsränta så har företaget normalt rätt till sådan ränta om du inte skulle betala fakturan i tid. I det här fallet skulle jag emellertid säga att de inte har rätt till dröjsmålsränta. Problemen med betalningarna finns hos företaget och du har ju påtalat felet för dem. Om de hade önskat betalning av dig omedelbart kunde de valt att skicka en pappersfaktura till dig. Du bör därför endast betala de tre fakturorna men ingen dröjsmålsränta.



Prenumerera så du inte missar något nytt!