2015-01-13 | 4 min läsning

BRG:s vd Patrik Andersson om flygplatsstängningen

Det kommersiella passagerarflyget ska bort från Göteborg City Airport, Säve flygplats, som på sikt ska läggas ner. Det chockbeskedet lämnades vid en presskonferens på tisdagen. Ägaren Swedavia vill nu satsa helt och hållet på Landvetter flygplats.

Bakgrunden är de problem med bärigheten i taxibanorna som upptäcktes i höstas och som har gjort att tyngre plan inte får landa på Säve sedan 28 november. All tyngre kommersiell trafik har dirigerats om till Landvetter sedan dess.

Nu har utredningar visat att det skulle krävas investeringar på 250 miljoner kronor för att rusta upp bansystemet så att den tyngre trafiken ska kunna flytta tillbaka. I det läget väljet Swedavia att lämna Säve och satsa på Landvetter.

”En jätteviktig fråga för Göteborg”
– Och det förstår jag, det är inte ekonomiskt försvarbart att investera en kvarts miljard kronor när betalningsviljan inte finns, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, BRG.

– Men om Landvetter kan ta hand om all den tunga trafiken, vilket man gör redan idag, så ser jag inga svåra effekter av detta för Göteborgs del, säger Patrik Andersson.

Han berömmer Swedavia för att ha tagit väl hand om de stora passagerarvolymer – drygt 800 000 personer – som dirigerats om till Landvetter sedan 28 november.

– Det är en jätteviktig fråga för Göteborg, regionen och Västsverige. Men det är också viktigt vad som händer med allmänflyget och samhällsflyget på City Airport.

”Måste få samma service som förut”
– Där har vi tryckt jättehårt på Swedavia att ta ett ansvar som statligt bolag så att samhällsflyg och allmänflyg får samma service som förut.

Här handlar det bland annat om räddningsflyg, polis, ambulanshelikoptrar, affärsjet, skolflygplan och flygklubbar. Den frågan ska nu diskuteras och förhandlas under de närmaste tre månaderna. Under tiden som förhandlingar pågår, lovar Swedavia att hålla Säve öppet, ”tills vidare.”

Men redan på tisdagen varslades samtliga cirka 100 anställda vid flygplatsen om uppsägning.

– Tyvärr saknas förutsättningar för Göteborg City Airport att utvecklas på ett sätt som gynnar möjligheten att resa till och från Västra Götalandsregionen, säger Karl Wistrand, vice vd för Swedavia, i ett pressmeddelande.

Sålde aktieposten för en krona
– Det är därför nödvändigt att koncentrera resurser till Göteborg Landvetter Airport för att därigenom bidra till regionens fortsatta utveckling på bästa sätt.

Men behöver inte Göteborg en city-flygplats för att vara en attraktiv storstad?
– När Landvetter utvecklas mot en allt större flygplats ökar också Göteborgsregionens attraktionskraft. Längre fram när det blir snabbtåg till flygplatsen blir det ännu bättre, säger Patrik Andersson.

Fram till måndagen ägde BRG 20 procent i flygplatsbolaget. Då såldes den aktieposten för en symbolisk krona till Swedavia. Innebär det att kommunen förlorat en massa pengar nu?

– Nej. Det är ingen dålig affär för Göteborg, säger Patrik Andersson.

– Bolaget City Airport har haft en väldigt svag lönsamhet, i snitt en miljon kronor per år de senaste fyra åren.

– Höstens och vinterns omdirigeringar har inneburit väldigt stora kostnader och de förlusterna går Swedavia in och tar, det har Göteborgs Stad inte behövt ta ansvar för, säger Patrik Andersson.



Prenumerera så du inte missar något nytt!