Containervolymerna i Göteborgs hamn minskar kraftigt
Det är en historisk stor minskning som syns i Göteborgs Hamn. Containerhandeln är nu nere på 2001 års nivå. Minskningen i juni månad var hela 60 procent och preliminära siffror visar att även juli visar historiskt låga siffror.
– Konsekvenserna för svensk handel är stora, eftersom flera linjer till viktiga marknader har dragits in, däribland direktlinjer som är så viktiga för både importen och exporten. Mycket gods har flyttats från sjöfart till väg, investeringar uteblir och arbetstillfällen har försvunnit, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.
Övriga godsslag fortsätter öka
Konflikten mellan operatören APMT och Hamnarbetarförbundet avd. 4 har pågått sedan maj 2016. Nationella medlare har försökt lösa konflikten vid flera tillfällen.
Övriga godsslag i Göteborgs Hamn fortsätter att öka. Antalet skeppade roro-enheter – trailers och annat rullande gods som fraktas på fraktfärjor – ökade med sju procent jämfört med 2016. Under första halvåret exporterades och importerades 137 000 nya bilar –14 procent fler än under motsvarande period förra året. Ökningen förklaras främst av Volvos framgångar.
Volymerna i Energihamnen ökade med sju procent.