Cykelbanan på Såggatan ska rätas ut för att bli säkrare och ge bättre framkomlighet. Foto: Göteborgs Stad
– Vi förbättrar det vi redan gjort och försöker vara lyhörda både för önskemål och kritik, säger Joakim Bjerhem Jönsson, projektledare på stadsmiljöförvaltningen.
Hösten 2024 skapades cykelbanor på Såggatan, som fram till dess inte hade några cykelbanor alls. Uppdraget var att göra dem snabbt, billigt och enkelt.
– Redan när vi började visste vi att vi skulle behöva komma tillbaka och göra förbättringar och justeringar. Men först behövde vi utvärdera de första, enklare åtgärderna för att få veta att de fungerar. Och det vet vi nu, säger Joakim Bjerhem Jönsson.
Flera förbättringar för cyklister
En synpunkt som kommit in från både cyklister och bilister gäller de avsmalningar där cyklisterna tvingas ut i bilkörfältet. Det skapar osäkerhet för båda parter. Det ändras nu genom att låta cykelbanorna fortsätta rakt fram över de upphöjda ytorna. Stadsmiljöförvaltningen ska också lägga ny asfalt på cykelbanans gropiga sträckor och de nya cykelparkeringarna ska få reflexskärmar.
– Cykelställen har kommit upp först för någon månad sedan. Hur mycket de används kommer att mätas och utvärderas. Om vi ser att ställen inte används för vi se över vad ytan behövs till i stället, säger Joakim Bjerhem Jönsson.
Tillräckligt med parkeringsplatser
För att få plats med cykelbanorna togs cirka 170 parkeringsplatser bort. Stadsmiljöförvaltningen gjorde bedömningen att parkeringsplatserna i närområdet skulle räcka, även om många bilägare skulle behöva parkera lite längre ifrån sina bostäder.
Efter att cykelbanorna skapades har förvaltningen gjort en mätning som visar att det i närområdet finns i genomsnitt 15 procent lediga parkeringsplatser. Det är en fungerande marginal för att de ska räcka till.
– Utvecklingen av Såggatan visar på Göteborgs ambition att arbeta med flexibla och lärande processer i stadsmiljön. Genom stegvisa förändringar skapar vi långsiktigt attraktiva och hållbara gaturum. Framöver hoppas jag att gatan blir ännu grönare – och en ännu bättre plats att både vistas på och ta sig fram genom, säger Fredrik Lundgren, enhetschef på stadsmiljöförvaltningen.