− När vi öppnar bokningen är det många som ringer, det brukar vara upp emot 3.000 samtal och även om vi har avsatt personal till att svara så är det inte säkert man kommer fram, och då är det bara att ringa igen, säger Emma Qvarfordt, beställningschef på Färdtjänsten.
Fler rullstolsbussar kör under julhelgen
Under julhelgen är det högtryck på Färdtjänsten. Fast egentligen handlar det inte om fler resor än en vanlig vardag, då Färdtjänsten kör ungefär 3.500 resor. Tvärtom är antalet resor på julafton några hundra färre.
Det som gör julen speciell är att alla vill resa ungefär samtidigt, sen eftermiddag och kväll, och att rullstolsresenärerna är fler.
− På julafton kör vi med 120 rullstolsbussar, i vanliga fall har vi ett 80-tal bussar. Dessutom har vi ett 20-tal bussar som bara ägnar sig åt riksfärdtjänst, något som också är mer efterfrågat på julen, säger Emma Qvarfordt.
Finns en återbudslista
Hon poängterar att Färdtjänsten gör sitt bästa för att alla ska få åka på den tidpunkt som önskas, men att det med rullstolsbussarna kan vara svårt att täcka upp för alla önskemål.
− Vi är noggranna att notera de kunder som i första läget inte får någon resa och sätter upp dem på en återbudslista. Förra året fick alla som hade ringt till slut ett erbjudande om resa, även om det inte alltid var på den tiden som kunden hade önskat, säger Emma Qvarfordt.
Förbered bokningen väl
Ett tips är att vara väl förberedd när man ringer med sin bokning. Eftersom allt måste bli rätt och många åker till adresser som de i vanliga fall inte brukar åka till noteras allt noggrant.
− Vid jul reser många till adresser som de normalt inte åker till. Då är det bra om man på förhand vet om man till exempel måste använda trappklättrare och om det fungerar, säger Emma Qvarfordt.
På julafton erbjuder Färdtjänsten trappklättring enbart i Göteborg och Mölndal.
− Vi måste utnyttja de trappklättrare vi har så effektivt som möjligt så att de kommer fler till godo.
Snöoväder kan ställa till besvär
Enligt Emma Qvarfordt har färdtjänsttrafiken runt jul och nyår fungerat väl de senaste åren, men i vissa fall är marginalerna små och vinterväglag kan ställa till det.
− Under normala omständigheter fungerar det jättebra, men om det till exempel kommer mycket snö, så riskerar vi förseningar, säger hon.
Fotnot:
Jul- och nyårsresor kan endast bokas på telefon 031-41 96 65. Telefontid är vardagar 07.00-21.00. Det går inte att boka jul- och nyårsresor via internet- och automatbokningen