Delar av Järntorget byggs om
Att bygga om delar av Järntorget hänger ihop med utvecklingen av Masthuggskajen där det byggs nya bostäder och kommersiella fastigheter. I dag reser över 20 000 människor till Järntorget varje dag, och fler kommer det bli när Masthuggskajen är klar.
– Just därför behöver vi förbättra för kollektivtrafiken på Järntorget och även för gång- och cykeltrafikanter, förklarar Marit Sternang, huvudprogramledare för Masthuggskajen på exploateringsförvaltningen.
Först fälls träd på Olof Palmes plats
Först ut i arbetet nästa vecka är att ta ned ett antal träd som i dag står i allén vid Olof Palmes plats. Även några träd på torgytan på Olof Palmes plats som är sjuka ska tas ned.
– Vi kommer istället att plantera nya träd på Olof Palmes plats. Torgytan ska rustas upp med mer grönska, sittplatser, tydliga stråk och belysning, säger Marit Sternang.
Trafiken läggs om
När träden är fällda ska trafiken läggas om och för bilisterna innebär det så småningom mindre utrymme. Istället för två körfält på vardera sida om trädallén, ska biltrafiken flyttas till den ena sidan.
– Vi tar plats från biltrafiken för att istället skapa två nya bussfiler som gör det enklare för busstrafiken att komma in till Järntorget, förklarar Marit Sternang.
Där spårvagnen i dag stannar på Järntorget blir det också en busshållplats i anslutning. Detta kommer göra det lättare att byta mellan buss och spårvagn och ger också bussarna en genare väg förbi Järntorget.
Nya cykelbanor vid Järntorget
I samband med att man bygger den nya bussfilen gör man också om cykelbanorna. Det blir en cykelbana för trafik söderut och en för trafik norrut mot centrum.
– Vi bygger nya gång- och cykelbanor som gör att framkomligheten kommer att bli bättre för alla som ska cykla förbi Järntorget, säger Marit Sternang.
Klart våren 2026
Redan under byggtiden kommer framkomligheten för biltrafiken att minska förbi Järntorget och det finns risk för bilköer. Hela ombyggnationen av Järntorget ska vara klar våren 2026. Torgytan på Olof Palmes plats byggs om under 2025.
– Syftet med att bygga om är att förenkla för kollektivtrafiken, korta ned restiderna och skapa lättare byten mellan buss och spårvagn. Vi kommer att öka kapaciteten för kollektivtrafiken och underlätta för alla att ta spårvagn, buss och i framtiden även färjan för att ta sig hit, säger Marit Sternang.
Ombyggnaden av Järntorget
- Totalt 13 busslinjer kommer att trafikera busshållplatsen vid Järntorget och hållplatsen Järnvågen vid Järntorgsmotet, både expressbussar och stadsbussar.
- På 6 minuters promenad från Järntorget når man också det nya färjeläget som ska byggas på halvön vid Masthuggskajen.
- Cykelbanan byggs om till två separata cykelbanor förbi Järntorget.
- Torget vid Olof Palmes plats görs om med träd, belysning och sittplatser.
Länk: Masthuggskajen