Det finns fyra utredda alternativ till en ny förbindelse över Göta älv.
En tunnel eller öppningsbar lågbro vid Marieholm.
En öppningsbar lågbro vid Backadal
eller en fast högbro vid Lärjeholm.
– Vad som talar emot de öppningsbara broarna, är att vi har dåliga erfarenheter av dessa, säger Bengt E Johansson, projektledare på Vägverket.
Precis som de lokala och regionala politikerna, förespråkar han tunnelalternativet. En tunnel kräver minimalt underhåll och stoppar inte upp trafiken på grund av att det kommer fartyg i Göta älv. Lågbron måste öppnas för fartyg en gång varannan timme.
600 miljoner dyrare
En tunnel medför också mindre påverkan på stadsbilden. Den enda negativa med en tunnel, är att den kostar 600 miljoner kronor mer än broalternativet som går på 1 miljard kronor.
Tunnelalternativet vid Marieholm är också det mest effektiva ur trafiksynpunkt. Tunneln blir en direkt fortsättning på Partihallslänken. Tillsammans kommer de att innebära största möjliga avlastning för Tingstadstunneln.
Utredningen om Älvförbindelsen är nu ute på remiss i regionen och tidigast i juni kan göteborgarna få ett besked om det blir tunnel eller bro.