Banverket meddelade nyligen att Västlänken skjuts på framtiden. Projektet ingick inte i deras nationella Framtidsplan för åren 2004–2015. Men dörren är inte helt stängd. Samma plan pekar nämligen på möjligheten till byggstart under tiden 2012–2015. Detta förutsatt att Göteborg snabbt hittar en finansiär
– Beslutet är beklagligt. Kapaciteten är redan idag begränsad och det västsvenska järnvägssystemet är underdimensionerat för både person- och godstrafik, säger Agneta Kores, regionchef för Västra banregionen.
Hon är besviken och menar att det behövs någon som sätter Västsverige på kartan.
– Det är uppenbart att vi har varit för dåliga på det, konstaterar hon.
Långa utredningar
Regiontrafikrådet Leif Blomqvist (s), tror inte att det handlar om dålig ”lobbying”, utan snarare om långa utredningar och turordning.
– Malmö har till exempel planerat sin citytunnel längre än vad vi i Göteborg gjort. Västlänken är tyvärr inte med i planen, men däremot är den omnämnd. Detta är mycket viktigt, eftersom det tyder på att den kommer att genomföras i ett senare skede, säger han.
Av Banverkets budget på drygt 100 miljarder kronor, är mer än hälften öronmärkta av riksdagen. De pengarna ska fördelas enligt infrastruktursbeslutet som riksdagen tog 2001. Göteborg måste helt enkelt vänta på sin tur och hoppas på att Västlänken kommer med i Banverkets nästa plan om fyra år.
– Vi har inte gett upp hoppet om att bygga Västlänken enligt planerna med start 2008. Vi kommer att agera inför de beslut som riksdag och regering fattar till hösten, säger Leif Blomqvist.
Unikt nätverk
– Västsverige och Göteborg är förfördelat när det gäller infrastrukturfrågor. Får vi inte pengar till de tre stora projekten; Västlänken, Älvförbindelsen och Partihallslänken, kommer det att störa utvecklingen i hela regionen, konstaterar Roland Rydin, kommunalråd i Göteborg, och fortsätter:
– I dag har vi två timmars köer vid Tingstadstunneln i rusningstrafik. År 2010 kommer de köerna att vara över fyra timmar om inget görs. Om inte heller kollektivtrafiken byggs ut i tid, ser det mycket allvarligt ut. Med bland annat detta scenario i bakhuvudet, går statliga verk, kommuner, region, Västtrafik och Göteborgs Hamn nu samman i ett unikt nätverk. De kommer gemensamt att driva de stora trafikfrågorna i regionen.
– Vi kommer att se till helheten och utvecklingen på längre sikt. Huvudsyftet med nätverket är inte att driva igenom Västlänken eller älvförbindelsen. Men naturligtvis kan nätverket stärka möjligheten även för dessa projekt, säger Jan Gustafsson på Vägverket, projektledare för nätverket.
Miljarder till Västra Götaland
Vägverket presenterade sin nationella plan i början av januari. Den innefattar de olika europavägarna och vissa riksvägar. För det övriga vägnätet har staten avsatt 22,9 miljarder kronor. Drygt 3,3 miljarder kronor av dem går till Västra Götalandsregionen. Hälften av de 3,3 miljarderna går till att bygga ut sex riksvägar (se faktaruta) för att underlätta pendlingen mellan regionens huvudorter.
Kollektivtrafiken får 25 procent, eller 500 miljoner kronor. Resterande pengar fördelas på diverse regionala projekt.
Beslut till hösten
Partihallslänken och den nya Älvförbindelsen finns inte med i Vägverkets plan. De får heller inget tillskott av Västra Götalandspengarna. Det beror på att de har lyfts ur planen som separata projekt och redan beviljats 1,2 miljarder kronor av riksdagen. Det räcker för att bygga Partihallslänken, men inte till någon älvförbindelse.
För det behövs ytterligare cirka 700 miljoner kronor. Vägverket måste därför hitta en medfinansiär som betalar resterande del. Politikerna i Göteborg och Västra Götaland hoppas nu på att staten ska täcka upp den finansiering som behövs för att bygga både Västlänken och älvförbindelsen enligt planerna.
– Vi måste kräva en ny Göteborgsöverenskommelse av infrastrukturminister Ulrica Messing. Att skjuta upp projekten kommer att vara förödande för hela regionen, säger Roland Rydin.
Ulrika Messings och regeringens beslut i frågan väntas till hösten.
Fakta – järnvägsprojektet:
Kapacitetsåtgärder och ombyggnad av Göteborgs central mellan 2003–2015.
Götalandsbanan påbörjas med delen Mölnlycke–Landvetter–Rävlanda mellan 2012–2015.
Aspen–Floda på Västra stambanan byggs ut till fyra spår.
Västkustbanan byggs ut till dubbelspår. Falkenberg 2004–2007, Lekarekulle–Frillesås 2002–2005, Varberg 2012–2015.
Elektrifiering av Hamnbanan 2003–2004
Triangelspår Marieholm 2008–2011
Sävenäs ny infart från Västra stambanan 2008–2011
Plattformsförlängningar Göteborg–Alingås 2008–2011
Fjärrblockering Bohusbanan 2004–2007
Utbyggnad av dubbelspår Nordlänken 2003–2015
Västtrafik får 1.050 miljoner kronor till inköp av spårfordon för åren 2004–2015.
Fakta – vägprojekt
Lundbyleden breddas till 6 körfält. Inlandsgatan–Vindragaregatan 2008–2011. Vindragaregatan–V.Ringömotet 2012–2015.
Partillemotet byggs om 2008–2011
Riksväg 45–Falutorget byggs om 2008–2011
Riksvägarna 27, 41, 44 och 49 samt länsvägarna 155 och 168 förbättras med 1,8 miljarder kronor fram till år 2015. Detta för att skapa bättre arbetspendling och godstransporter mellan Göteborg och regionens huvudorter.
Askims Stationsväg får ny trafikplats 2008–2009.
Brunnsbotorget, Eketrägatan, Skeppsbron och Nils Ericssonsplatsen får nya eller ombyggda vänthallar eller terminaler.
Vill du veta mer?
Ett informationsmöte om de olika projekten hålls onsdagen den 19 februari klockan 19.00 i Kommunhuset Traktören, Köpmansgatan 20. Här finns också en utställning som i ord, bilder och modeller presenterar de olika framtidsplanerna. Bland annat visas en femtio kvadratmeter stor flygbild över Göteborg.