Digital sorteringsguide gör sopsorteringen lättare
– Egentligen är göteborgarna ganska bra på att sortera och sortera rätt, säger Nike Vallström, informationschef på Kretsloppskontoret.
Men vissa saker kan vara lite svåra att veta hur de ska sorteras och var de ska slängas.
– Det är viktigt att det blir rätt, för då fungerar återvinningen bäst; plasten blir ny plast, metallen blir ny metall och matresterna blir kompostjord. Men om det till exempel ligger för mycket felsorterat i bioinsamlingen, då kan man inte kompostera det, säger Nike Vallström.
Guiden har tusentals sökord
I sorteringsguiden som ligger på Göteborgs stads webbplats kan du få träff på väldigt många sökord: madrass, yllefilt, astmainhalator, portfölj, cd-fodral, tejprulle…
– Vi har försökt få med alla tänkbara skräpsorter. Det är säkert tusen. Det är klart att vi har missat något, men alla sökord som inte får en träff loggas automatiskt hos oss. Det är det fiffiga med den digitala världen, att man kan förbättra efter hand, säger Nike Vallström.
När du får träff på, säg en ketchupflaska, får du också veta att den ska sorteras som förpackning, om den är av plast, som en plastförpackning och att den ska lämnas på en återvinningsplats. Du får också en länk till var återvinningsplatserna finns i Göteborg.
På sikt ska tjänsten kopplas till en kartfunktion, så att du kan se var närmaste återvinningsplats, återvinningscentral och miljöstation finns. Du får också veta vad som händer med ketchupflaskan efter det att du lämnat den till återvinning.
Ett måste för besserwissrar
Guiden är tänkt att komplettera den ganska begränsade pappersguide som finns idag.
– Vi tänker att man ska använda den när man sorterar hemma, när man är tveksam över hur något ska sorteras. Eller vill vinna avfallssorteringsquizzet i vänskapskretsen …
Det finns även funderingar på att göra en applikation för mobiltelefoner.
– Det skulle ju underlätta om man nu känner sig tveksam när man står på återvinningsplatsen. Men vi testar på webben först, så får vi sedan ta reda på om det finns någon efterfrågan för en tjänst i mobilen.
Målet är att öka sorteringen
Guiden är testad på en provgrupp av vanliga göteborgare, och har fått tummen upp.
– De tyckte den var lättbegriplig och innehöll det man förväntade sig. Men vi hoppas att vi fortsätter att få in synpunkter från användarna, så att vi kan fortsätta förbättra tjänsten.
Förhoppningen med den nya guiden är att sorteringen ska öka.
– Och att underlätta för göteborgarna att sortera rätt, det vill de allra flesta, säger Nike Vallström.
3792