2024-09-30 | 3 min läsning

Distansundervisning ger elever möjlighet att klara skolan

Med start det här läsåret erbjuder Göteborgs Stad distansundervisningen till elever som av olika anledningar inte kan gå i skolan. Just nu får 14 elever i årskurs 6–9 möjlighet att plugga teoretiska ämnen på distans. Foto: Lo Birgersson
2024-09-30 | 3 min läsning
Distansundervisning ger elever möjlighet att klara skolan
I Göteborg får just nu 14 elever i årskurs 6–9 distansundervisning som särskilt stöd. I stället för att vara i skolan får de möjlighet att plugga hemma på sina egna villkor.

Göteborgs Stad är tillsammans med Uppsala kommun först i landet med att erbjuda elever distansundervisning som särskilt stöd.

I Göteborg anordnas distansundervisningen vid Montessoriskolan Elyseum. Sedan början av läsåret jobbar fyra lärare i en lokal i Gårda med att undervisa elever i årskurs 6–9 som på grund av medicinsk, psykisk eller social problematik inte kan gå i den vanliga skolan.

Anita Grigic Magnusson är en av fyra lärare som jobbar på Elyseum distans. Hon undervisar i historia, geografi, religion och samhällskunskap. Foto: Linda Swanberg

– Det finns många elever som är helt frånkopplade skolan och sociala sammanhang. Med distansundervisning kan de få den utbildning de har rätt till och möjlighet att bryta isoleringen. Det känns väldigt bra att få vara med och utveckla den här verksamheten. Varje elev vi kan hjälpa är en stor vinst, både för individen och samhället, säger Anita Grigic Magnusson, SO-lärare.

Individanpassad undervisning

Eftersom alla elever har olika behov och förutsättningar, ser också undervisningen väldigt olika ut. Både när det gäller hur många ämnen eleverna läser och hur undervisningen är upplagd.

Distansundervisningen utgår bland annat från en studio där lektioner spelas in och hålls via videolänk. Lärarna lägger också upp undervisningsmaterial och övningar i en digital lärmiljö i Google Classroom. På så sätt kan eleverna själva välja när de ska plugga. Kommunikationen mellan elever och lärare sker till största delen via chatt.

– All undervisning är individanpassad och utgår från vad den enskilda eleven behöver för att lyckas. Samtidigt är det viktigt att få undervisningen att bli så lik den vanliga skolan som möjligt, målet är ju att eleverna ska kunna komma tillbaka, säger Anita Grigic Magnusson.

Ett viktigt komplement till andra stödinsatser

För närvarande deltar 14 elever i distansundervisningen i Göteborg. Från och med nästa läsår kommer det att finnas plats för 40 elever, både från Göteborg och andra delar av landet. Anders Wallin, rektor på Montessoriskolan Elyseum, ser distansundervisning som ett viktigt komplement i den pedagogiska verktygslådan. Målet är att eleverna ska klara grundskolan med godkända betyg och bli behöriga till gymnasiet.

Elyseum distans bedrivs vid Montessoriskolan Elyseum, men har en egen lokal i Gårda. Anders Wallin är rektor. Foto: Linda Swanb

– Det här handlar om elever som trots många tidigare insatser inte kommer till skolan. Genom att erbjuda distansundervisning som särskilt stöd, kan vi hjälpa i alla fall några av dem. Alla kanske inte når målen, men förhoppnings kommer de en bit på väg. Förutom att se till att eleverna lär sig så mycket som möjligt, är ju en av skolans viktigaste uppgifter att förmedla hopp om framtiden, säger han.

Om distansundervisning 

  • Distansundervisning i Göteborg riktar sig till elever i årskurs 6–9 som inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik
  • Utbildning sker i ämnena svenska, svenska som andraspråk, matematik, engelska, moderna språk, modersmål, biologi, fysik, kemi, geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap och teknik
  • Det är rektor på elevens hemskola som beslutar om distansundervisning är ett bra stöd för eleven
  • Beslutet om distansundervisning omprövas efter varje halvår 

Länkar



Prenumerera så du inte missar något nytt!