Färjan 4 levererades i oktober 1920 till Göteborgs Hamnstyrelse och sattes i trafik på linjen Residensbron − Götaverken. Den kom att bli en av hamnens riktiga arbetshästar och avgick fullastad med varvsarbetare var 15:e minut, från klockan sex på morgonen till ett på natten. Efter femtio år togs färjan ur trafik och överlämnades till Sjöfartsmuseet Akvariet. Idag är den museets största föremål och Göteborgs enda bevarade ångbåt.
– Färjan 4 är helt unik i våra samlingar. Det är en liten bit av 1920-talet som fortfarande flyter och förmedlar en känsla av att åka färja i det gamla Göteborg. Den ger en glimt in i en annan värld, här kan man höra ljuden och känna doften av en koleldad ångmaskin, säger Karl Hellervik, museipedagog på Sjöfartsmuseet Akvariet.
Nyrenoverad 100−åring
När färjan togs ur trafik fick Sällskapet Ångbåten förtroendet att bevara den i trafikdugligt skick. Den har nyligen genomgått en omfattande renovering efter ett ångpannehaveri 2016. Lagom till 100−årsjubliet är hon nu färdig att sjösättas och under tre lördagar i oktober får göteborgarna chansen att fira Färjan 4 med en tur på älven.
– Vi är förstås glada att Färjan 4 kan ånga vidare in i 2020-talet. Det är den sista, levande resten av den gamla färjetrafiken över Göta Älv, säger Karl Hellervik.
FAKTA | Färjan 4
- Körde 25 000 turer med cirka 1,5 miljoner passagerare om året mellan 1920 och 1954
- Fungerade i 16 år som reservfartyg till de övriga färjorna 1954 − 1970
- Har tjänat som museifartyg sedan 1972
Källa: Sällskapet Ångbåten
FAKTA | Turer med Färjan 4
Sjöfartsmuseet Akvariet och Sällskapet Ångbåten arrangerar guidade turer med Färjan 4 med anledning av dess 100−års jubileum. Turerna avgår lördagen den 17, 24 och 31 oktober klockan 13.30 från Eriksberg Dockepiren och klockan 14.00 från Residensbron vid Packhuskajen. Biljetter köps via Sjöfartsmuseet Akvariets hemsida.