2002-06-06 | 4 min läsning

Farleden till Göteborg rätas i jätteprojekt

För 750 miljoner kronor ska farleden in till Göteborgs hamn rätas och göras säkrare för lastfartygen. Det är hamnens största investering någonsin med undervattenssprängningar och omfattande muddring. Arbetena börjar någon gång innan årsskiftet och under torsdagen blir det klart vilket företag som ska få genomföra jätteprojektet.

Tolv miljoner kubikmeter lera ska muddras bort för att göra Torshamnsleden och Böttöleden djupare och bredare. Det motsvarar ungefär 1,2 miljoner lastbilslass med lera. Dessutom ska 450.000 kubikmeter berg sprängas bort och flyttas för att ta bort grund. Nya fyrar ska också byggas. I en andra fas finns också planer på att förbättra även Böttöleden, som går mer direkt norr om Göteborgs södra skärgård. Men det är inte beslutat ännu.

Säkra hamnens framtid

Projektet ”Säkrare farleder” görs för att infarten till Göteborgs hamn ska bli säkrare för sjöfarten. Det ska också säkra hamnens framtid som Nordens största hamn och göra den fortsatt attraktiv för de stora rederierna. Idag skeppas 25 procent av den svenska exporten ut från hamnen.

– På längre sikt är detta av betydelse för Göteborg. Göteborgarna drar nytta av sin hamn genom att den går med plus och drar in pengar till kommunen, säger Kjell Svensson på Göteborgs Hamn AB.

Räta krök

En av de viktigaste delarna i projektet är att räta ut den skarpa kröken på Torshamnsleden som kallas Måvholmskröken. Den tvingar idag supertankers och containerfartyg att gira kraftigt. Djupet in till Skandiahamnen ska också förbättras genom muddring

På torsdag eftermiddag offentliggörs vilket företag som ska genomföra ombyggnaden. Under en ceremoni ombord på ett fartyg ute på Göta älv skrivs kontraktet på. 72 procent av kostnaden står Sjöfartsverket för. Göteborgs Stad i form av Göteborgs hamn betalar resten av de 750 miljonerna det kostar.


61A4_2.jpg


Mesta sker under ytan

Större delen av den stora infrastruktursatsningen kommer att vara osynlig för ögat eftersom förändringarna görs på havsbottnen. Men under själva arbetet kommer det att märkas en del i form av mudderbåtar, grumligt vatten och buller.

Arbetena har godkänts av Miljödomstolen och det finns ett kontrollprogram och personal som hela tiden ska övervaka arbetet. Skulle det till exempel bli för grumligt i vattnet så måste arbetena avbrytas till dess att slammet lagt sig på botten igen.

Vattnet grumlas

Den största miljöpåverkan sker genom att vattnet blir grumligt under muddringsarbetena. Inom en radie på 300 meter från muddringarna så finns det risk för att allt liv kommer att dö och områden upp till 1.000 meter bort kommer att påverkas. Enligt projektledningen så ger ingreppen ingen bestående men för skärgården. Miljön läker och livet på bottnarna återkommer efter några år.

Leran som muddras upp kommer att tippas på djupt vatten utanför Vinga. Enligt projektet ska inga gifter i bottenslammet ställa till med problem för miljön. De tungmetaller och andra giftiga ämnen som följer med leran upp under muddringen täcks över och ska inte spridas i havet.

Bostäder åt hummern

Berget som sprängts bort kommer bland annat att läggas i form av rev i form av åsar på havsbotten innanför Vinga. Där blir de bra miljöer för hummern. Innan sprängningarna ska fisk och sälar skrämmas bort så mycket det går.

Planeringen av arbetet börjar efter sommaren och själva muddringen och sprängningarna inleds någon gång på senhösten eller vintern. Arbetena ska pågå till 2004.

1E_5.jpg



Prenumerera så du inte missar något nytt!