Pedagogerna på Biskopsgatan 8 förskola ville bygga vidare på barnens intresse för bygg och skapande och visade barnen en stop motion-film som inspiration. Filmen väckte barnens nyfikenhet, och snart ville de prova på att göra egna filmer.
– Vi hade tidigare haft teaterlekar kring böcker, så det här spåret kändes naturligt att följa, säger Hanna Johansson, förskoleassistent på Biskopsgatan 8 förskola.
Teckningar blir grunden till karaktärer
Barnens teckningar, som samlas i pärmar på förskolan, blev en viktig resurs i projektet. Teckningarna fungerade som inspiration för de tre filmer som producerades samtidigt.
– När vi arbetade med manus utgick vi från barnens teckningar för att bestämma vilka karaktärer som ska vara med i berättelserna. Sedan byggde vi gemensamma miljöer som var tvungna att passa alla berättelserna, säger Suzana Milosavljevic, förskollärare på Biskopsgatan 8 förskola.
Vill skapa delaktighet och nyfikenhet
En viktig del för pedagogerna var att skapa delaktighet och nyfikenhet hos alla barn, även de som vanligtvis inte tar så mycket plats.
– Det var en utmaning att få med alla barnen. Vissa barn tyckte att skriva manus var ganska tråkigt, medan andra delar var roligare att arbeta med, säger Hanna Johansson.
– Att skriva en saga är ganska abstrakt, så det momentet krävde mer stöd från oss pedagoger, säger Suzana Milosavljevic.
Stolta barn visade filmen för föräldrar
När filmen var färdigställd var det dags för galapremiär inne på förskolan. Barnen fick gå på röda mattan och vid filmvisningen bytte de sina biljetter mot popcorn inför visningen. Efteråt fick barnens föräldrar också ta del av filmerna.
– Det var roligt att se hur stolta barnen var efteråt, speciellt när de fick visa upp sin film för sina föräldrar. ”Den där figuren i sista sagan har jag gjort!”, säger Malin Haanpää, barnskötare på Biskopsgatan 8 förskola.
Lekfulla miljöer och stärkt gemenskap
Efter filmprojektet lämnade pedagogerna de skapade miljöerna framme i lokalerna, vilket inspirerade till nya lekar och stärkte gemenskapen bland barnen.
– Det var roligt att se barnen leka med andra som de vanligtvis inte brukar leka med. Att stärka gemenskapen bland barnen var ett mål som vi verkligen ville uppnå, säger Suzana Milosavljevic.