2004-11-22 | 3 min läsning

Fler plogbilar hjälper inte enligt snösvängen

Bilar fastnade, bussar slirade i backar och spårvagnarnas tidtabeller blev till rena skämtet. Tusentals göteborgare kom för sent till jobb och skolor på måndagsmorgonen, sedan blötsnön lagt sig tung över trafikapparaten. "Ofrånkomligt. Hundratals plogbilar hade inte hjälpt", hävdar snösvängens ansvariga.

Snöfallet kom inte oannonserat. Redan vid klockan ett på natten var gaturenhållningens bilar ute och saltade de stora lederna. Samma sak igen några timmar senare. Det var bara ett problem. Det fanns nästan ingen snö. Först vid sextiden på morgonen började den falla på allvar.

Bussar ger upp i backarna

– Det går inte att ta snön förrän den ligger på marken. Den här gången kom det för mycket, för fort. Dessutom började det intensiva snöfallet först när morgonrusningen redan kommit igång, säger Åke Sandin på trafikkontoret.

Snart började bilar köra fast i det moddiga väglaget.

– Plogbilarna hamnade i samma köer som alla andra. Därför tog det tid att röja upp. Ett 50-tal plog- och saltbilar var i farten på de kommunala vägarna under måndagen.

– Det hade inte hjälpt om de varit fler. Man måste acceptera att sådant här händer ibland. Det går ju inte att sätta tak på Göteborg.

Kollektivtrafiken drabbades också påtagligt av snöfallet. Ett femtontal busslinjer fick ställas in eller köra avkortade turer. Det var framför allt backarna som fick bussarna att ge upp.
Samtliga spårvagnslinjer drabbades också av förseningar, ofta på upp till en halvtimma eller mer.

”Sorgligt känsliga för halt väglag”

– Att bussarna inte klarar backar beror dels på att snöröjningen inte hinner med, men också på att bussar inte tillåts ha dubbdäck, eftersom det anses ge för mycket slitage på vägarna, säger Anna Hiller, informationschef på Västtrafik i Göteborgsområdet.

Enligt Bertil Eriksson, chef för gaturenhållningen som är den största snöröjningsentreprenören inom Göteborgs stad, är avsaknaden av dubbdäck på bussarna bara en del av förklaringen till deras problem.

– Det är något i framför allt ledbussarnas konstruktion som gör dem sorgligt känsliga för halt väglag. De har svårt att klara ens ett måttligt motlut, hävdar han.

Orsaken till spårvagnsförseningarna var enligt Anna Hiller i stort sett i samtliga fall att bilar blivit stående på spåren. Spårvagnarna i sig ska inte ha några större problem med det tio till tolv centimeter tjocka snötäcke som fanns på måndagen.

Dispens från saltförbudet

De kollektivresenärer som tvingades ta taxi för att komma fram i tid kan åberopa Västtrafiks resegaranti.

– Vi anser inte att det här snöovädret kan likställas med force majeure, säger Anna Hiller.

På eftermiddagen meddelade trafikkontoret dispens för det saltningsförbud som råder i centrala Göteborg – en förhållandevis ovanlig åtgärd.

Förhoppningen var att saltet skulle underlätta avsmältningen av snöslasket innan temperaturen på nytt faller under nollstrecket.

I annat fall bedömdes risken som stor för mycket svår halka på körbanor och trottoarer under tisdagen och onsdagen.



Prenumerera så du inte missar något nytt!