2010-01-18 | 2 min läsning

Fler resenärer nöjda med förarnas bemötande

Allt fler buss- och spårvagnsresenärer är nöjda med hur de blir bemötta av föraren. Vid den senaste undersökningen hade antalet nöjda resenärer ökat med tio procentenheter. 93 procent av de tillfrågade svarade att bemötandet var bra eller mycket bra.

− De som varit nöjda har uttryckt att de upplevt föraren som trevlig, glad, tillmötesgående vid problem och frågor, att föraren hälsade och gjorde ett bra jobb, säger Lena Sävstam Fennvik, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar.

Fyra undersökningar om året

Undersökningen genomfördes i början av december och 716 resenärer fick svara på frågor. Det handlar om hur nöjda resenärerna är med sin senaste resa och Göteborgs Spårvägar genomför liknande intervjuer fyra gånger om året. Förra gången var i september månad.

Allra nöjdast var de som reste med spårvagn. Av dem var det 94 procent som tyckte att bemötandet varit bra. Jämfört med september är det en ökning med 13 procentenheter.

Missnöje med ryckig körning

De sammanlagt sju procent som svarade att de inte var nöjda hade främst synpunkter på ryckig körning, att föraren hade ett otrevligt tilltal eller inte hade hälsat.

− Att hälsandet kommenteras både av dem som är nöjda och de som inte är det, visar hur viktigt det är att känna sig sedd när man kliver ombord, säger Lena Sävstam Fennvik.



Prenumerera så du inte missar något nytt!