2024-09-04 | 2 min läsning

Fler ska bli behöriga lärare på fritidshem

Foto: Frida Winter
2024-09-04 | 2 min läsning
Fler ska bli behöriga lärare på fritidshem
58 medarbetare på Göteborgs kommunala grundskolor studerar just nu på arbetstid för att bli behöriga lärare.  Tack vare satsningen har Svartedalsskolan fått fler behöriga lärare.

– Fritidshemmen har blivit en ännu bättre plats för elevernas lärande och utveckling2, säger Eva Demka, biträdande rektor på Svartedalsskolan.

Grundskoleförvaltningen i Göteborg har för få behöriga och legitimerade lärare på fritidshemmen.

Kan se ökad kvalitet i undervisningen

– Grundskoleförvaltningen har gjort det möjligt för medarbetare i fritidshem att studera på arbetstid med full lön. Totalt har 49 kommunala grundskolor i Göteborg tagit del av stödet 2024.Tack vare satsningen har cirka 65 medarbetare blivit behöriga och just nu studerar dessutom ytterligare 58 medarbetare, säger Maria Nord, tillförordnad enhetschef för kompetensförsörjningsenheten, och fortsätter:

– Från dag ett då utbildning börjar kan vi se att kvaliteten i undervisningen ökar. Bland annat då studierna öppnar upp för djupare kollegiala diskussioner om verksamheten. Men också för en mer medveten planering och struktur utifrån läroplanen.

Krav i skollagen

Sedan 2019 kräver skollagen att personal som ansvarar för undervisningen i fritidshem ska vara behöriga och legitimerade lärare. Grundskoleförvaltningen gjorde därför en kartläggning som visade att det saknades lärare med behörighet och legitimation i flera av fritidshemmen i Göteborg.

– Från 2020 har alla kommunala grundskolor i Göteborg kunnat ansöka om ekonomiskt stöd för att kunnat ta in vikarier då medarbetare studerar. Hittills har alla skolor som sökt stödet fått det, säger Maria Nord.

Betydande förbättringar på Svartedalsskolan

Svartedalsskolan är en skola som nu har fler behöriga och legitimerade lärare i fritidshem delvis på grund av det ekonomiska stödet.

– Sedan våra medarbetare utbildat sig till lärare i fritidshem ser vi betydande förändringar och förbättringar vad gäller undervisningen. Våra medarbetare kan nu använda teoretiska kunskaper i praktiska situationer, berättar Eva Demka.

– En ökad medvetenhet om pedagogiska metoder och teorier har bland annat gjort undervisningen mer anpassad för elever med olika behov och förutsättningar.



Prenumerera så du inte missar något nytt!