2006-03-27 | 3 min läsning

Fler uttryckningar för Störningsjouren

Under 2005 gjorde Störningsjouren i Göteborg 3.750 utryckningar. Oftast är det någon som spelar för hög musik.

– Vi vill förebygga genom vårt sätt att arbeta, oftast har de som spelar för högt inget emot att sänka volymen, säger Bo Strandberg, vd för Störningsjouren.

Även om förhoppningen är att antalet störningar ska minska har utvecklingen gått åt andra hållet. Antalet utryckningar under 2004 var strax över 2.000, men då hade man under första halvan av året bara två jourbilar i gång.

Väntar ofta in i det längsta

I fjol sommar satte man in ytterligare en bil på helgerna, och därefter har tre jourbilar funnits tillgängliga. Det är under helgerna som antalet störningar är flest.

– Det kan vara upp mot 40 störningar en helgnatt, och det är betydligt mer än under vardagsnätterna, säger Bo Strandberg.
 
Arbetet handlar mycket om att skapa trygghet hos de som känner sig störda, att de får en chans att prata av sig. Ofta väntar den som störs in i det längsta med att kontakta Störningsjouren.
 
– Även om vi kommer dit på en kvart är det ofta så att det hunnit bli tyst. Vi tycker att man väntar lite för länge med att ringa oss, säger han.
 
Ännu inga privata värdar

Störningsjouren är självfinansierad. Vid varje uttryckning skickas en räkning på 1.000 kronor till det aktuella bostadsbolaget. Vissa bolag tar sedan ut en avgift av den hyresgäst som stört.
 
Hittills är det bara de kommunala bostadsbolagen som använder sig av Störningsjouren. Bo Strandberg hoppas på att några privata värdar ska nappa på möjligheten.
 
– Vi håller på att diskutera med privata värdar, men ännu är inget klart, säger han.
 
Idag är man tolv fast anställda, och tio vikarier. Jourbilarna rullar ut från klockan åtta på kvällen och sedan kör man ända fram till tre på natten vardagsnätter och fyra om det är fredags- eller lördagsnatt.
 
Nyligen flyttade Störningsjouren från Hjällbo till Gårda för att ha närmare till de stora lederna.



Prenumerera så du inte missar något nytt!