De senaste åren har Flexlinjen vuxit och finns numer i Göteborgs alla stadsdelar. Innan året är slut kommer uppskattningsvis 275.000 resor har gjorts med Flexlinjen.
Viktigt känna sig sedd
Enligt Bengt Knutsson, planeringsledare inom färdtjänsten, beror det stora antalet nöjda resenärer på att de känner sig trygga och synliggjorda. Något som Flexlinjen, genom att ta tillvara på förarnas och resenärernas synpunkter, medvetet har arbetat med för att uppnå.
− Det är viktigt att syliggöra resenärerna och att förarna kan ge den service som resenären behöver. Det kan var hjälp på och av fordonet, hjälp med bilbältet och bagaget eller att veta var resenärerna ska gå av, säger Bengt Knutsson.
Kvinnorna är mest nöjda
I samband med undersökningen ställs även frågor om beställningen, till exempel om man har blivit bra bemött. Även här svarade de flesta, 94 procent, att de var nöjda.
− De vi kan se är att kvinnor är något mer nöjda än män och att de äldre resenärerna är något mer nöjda än de yngre, säger Bengt Knutsson.
Av dem som reser med Flexlinjen är runt 80 procent kvinnor och medianåldern är 82 år.
Sammanlagt genomfördes i samband med undersökningen 500 telefonintervjuer.