2010-08-31 | 2 min läsning

Förbudet mot långa lastbilar i city efterlevs väl

Bara två bötfällda fordon. Det är resultatet efter ett års förbud för långa fordon i city. På trafikkontoret är man mycket nöjda med de nya reglerna och berättar att intresset har varit stort från flera håll både i Sverige och i de nordiska grannländerna.

Sedan september i förra året är det förbjudet att innanför vallgravarna köra med fordon som är längre än tio meter. Undantaget är bussar och mellan klockan 06.00 och 08.00 alla dagar.

− Hittills har bara två fordon blivit bötfällda och när vi gjorde en fordonsräkning i våras var antalet fordon över tio meter lika med noll. Vi är positivt överraskade över hur smidigt det här förbudet har gått att införa, säger Magnus Jäderberg på trafikkontoret.

Föraren själv får betala

För fordon som bryter mot förbudet handlar det om ett bötesbelopp på 2.500 kronor.

− Det är ganska mycket pengar. Inte minst med tanke på att det är föraransvar som gäller, det vill säga att det är föraren själv som måste betala, säger Magnus Jäderberg.

Effektiv informationskampanj

Ändå tror inte Magnus Jäderberg att det är den avskräckande summan eller de kontrollerande cykelpoliserna som är huvudorsakerna till att de nya reglerna har efterlevts så väl.

− Trafikkontoret genomförde en intensiv informationskampanj och det privata näringslivet var med oss från början. Den negativa kritiken har nästan uteblivit. Även chaufförerna själva har varit positiva till det här, säger Magnus Jäderberg.

Få kritiska röster mot förbudet

Han säger att även andra städer har intresserat sig för tillvägagångssättet. Representanter från Oslo, Malmö och Stockholm har hört av sig.

− Vi var först i norra Europa med att införa förbud mot fordon över tio meter på ett så här stort område och var rädda för en stark opinion mot det. Men i stället har vi fått mycket positiv feedback, säger Magnus Jäderberg.



Prenumerera så du inte missar något nytt!