Fråga: Jag har haft skogsbruk fram till 1985 och skogskonto fram till 2010 men har det inte längre. För en vecka sedan blev jag uppringd av ett företag som erbjöd mig abonnemang. Jag tackade ja, men ångrade mig sedan. Nu säger företaget att jag är en företagare fast jag inte är det. De säger att jag på grund av detta inte får ångra köpet. Vad kan jag göra?
Svar: Om du köpte abonnemanget i egenskap av konsument så gäller ångerrätten enligt distansavtalslagen på avtalet. Att du har eller har haft ett skogsbruk spelar ingen roll i sammanhanget, så länge som du ingick avtalet i din roll som privatperson. Det du kan göra för att säkra bevisning är att skicka ett meddelande till företaget om att du vill ångra avtalet, gärna med ett förtydligande att du köpte abonnemanget som konsument. Om du och företaget inte kommer överens kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med en anmälan.