2025-06-16 | 2 min läsning

Förskoleförvaltningen uppmärksammar West Pride 

Foto: Förskoleförvaltningen
2025-06-16 | 2 min läsning
Förskolor, öppna förskolor och förskoleförvaltningen arbetar på olika sätt för att uppmärksamma alla människors rätt att vara den man är – under West Pride och löpande under hela året.  

Förskolorna runtom i Göteborg uppmärksammade i förra veckan West Pride, mänskliga rättigheter och allas lika värde. Barn och pedagoger har haft många spännande samtal om normer och människors lika värde. Många har läst böcker om olika människor och familjekonstellationer. Andra har pysslat och pärlat i regnbågens alla färger, gjort ansiktsmålningar och även sjungit och dansat. 

Förskoleförvaltningen ordnade också ett panelsamtal om hbtqi i förskolan med representanter från förskola och forskningsvärlden. Där kom det fram flera exempel på hur man kan arbeta praktiskt med hbtqi och normer i förskolan. 

Redan vid första mötet under barnets introduktion, kan personalen tänka på hur de ställer frågor till familjen. 

– Vi ska alltid tänka ett varv extra på hur vi ställer frågor. Fråga till exempel hur barnets familj ser ut, istället för om det finns en mamma eller vad pappa heter. Med en så öppen fråga ger vi familjen en chans att berätta vad de vill om sig själva, säger Hanna Rahm, rektor.  

Foto: Förskoleförvaltningen

Arbetet med hbtqi och normer är kopplat till lagstiftning och förskolans läroplan. Att skapa en trygg och inkluderande plats för alla barn och deras familjer är ett arbete som pågår året runt.  

Vara nyfikna och prata om normer 

Förskolans pedagoger kan ställa frågor till barnen för att de ska få reflektera och prata om allas lika värde. 

– Det handlar mycket om att vara nyfiken på barnens tankar och reflektera tillsammans med dem. Många gånger får man ha is i magen och förbereda sig på att man inte vet var samtalet slutar, men vi som jobbar i förskolan är oftast väldigt bra på just det, säger Elin Larsson, utvecklingspedagog.  

Förskolans pedagoger kan också anpassa barnens lärmiljöer utifrån hur barnen agerar eller vad som händer när de leker. 

Stärker personalen i att bemöta frågor

I arbetet med hbtqi och normer behöver förskolan kunna möta både barns nyfikenhet och att barn är påverkade av begränsande normer kopplat till kön eller sexuell läggning. En del av det här arbetet handlar också om att stärka personalen i att bemöta frågor och tankar från vårdnadshavare. 



Prenumerera så du inte missar något nytt!