Förskolepedagoger utbildas i svåra samtal med vårdnadshavare
– Om man ser att barnet kommer smutsigt till förskolan eller har på sig trasiga kläder, så måste vi våga ta de här samtalen, säger Anna Lodin, rektor vid förskoleförvaltningen.
Anna Lodin och Dinah Ringeby, utvecklingsledare i förskoleförvaltningen, tillsammans med Bris, Barnens rätt i samhället, möttes av en fullsatt publik när de klev upp på Bokmässans förskolescen i förra veckan.
Ska stärka de yngsta barnens röst
Tillsammans presenterade de en utbildning för personal i förskolan med syftet att stärka de yngsta barnens röst i samhället.
– Barnen som vi möter i förskolan har ännu inte utvecklat alla färdigheter och förmågor och deras hemförhållanden är deras normalitet. Barn är utlämnade till att vuxna gör det som blir bäst för dem och ser till att de får sina behov och rättigheter tillgodosedda, säger Dinah Ringeby.
Utbildningen, som utgår från barnens bästa, fokuserar på hur pedagoger kan förbereda och genomföra svåra samtal med vårdnadshavare.
”Vi behöver stå upp för barnen”
– Det är viktigt att vi vuxna tar vårt ansvar på allvar. Vi behöver stå upp för barnen, och våga ta de svåra samtalen, säger Anna Lodin.
Barn kan ha svårt att avgöra om deras situation är normal eller inte jämfört med andra barn, och kan då behöva hjälp från vuxna. Det är här som pedagogernas roll blir som viktigast.
– Vi behöver hjälpa barnen, sätta ord på deras känslor och upplevelser, och vi behöver ibland föra deras talan och signalera när barnen inte får sina rättigheter tillgodosedda, säger Dinah Ringeby.
Ska ge personalen trygghet
Pedagoger kan både känna eget motstånd och möta motstånd från vårdnadshavare när de lyfter frågor om barnets situation hemma, men utbildningen syftar till att ge personalen trygghet och verktyg för att hantera dessa samtal.
– Samtidigt behöver vi kunna kommunicera med barnets vårdnadshavare. Men för att kunna vara trygg i de här samtalen behöver vi också öva, säger Anna Lodin.
Alla pedagoger i Göteborgs Stads förskolor kan ta del av utbildningen kostnadsfrit under läsåret 2024/2025. I utbildningen får de öva med diskussionsfrågor och case-övningar för att bättre kunna föra utmanande samtal som hjälper barnen i utsatta situationer.